go nr 208/1940
Flygarmärke m/36 till flygvapnets uniform i överensstämmelse med go 276/1936 fastställes att utformas även i försilvrad metall.
Stockholms Slott den 10 maj 1940
På nådigaste befallning
Per Edvin Sköld
/Paul R. af Uhr
Följande vpl ff kat D (Reservflygare) har tilldelats nedanstående serienummer av märket i silver (och gäller alltså endast de s/n som är angivna med fet stil). Serienummer inom parentes i de fall då de senare i karriären även förvärvade vingarna i guld. (GV) Serienumren på m/36 i silver föregås av bokstaven R som står för "Reserv" till skillnad mot m/36 märken i gulmetall som endast har ett serienummer präglat på dess baksida. |
RFS I. 9 av (32) <28% [kända märkesinnehavare i procent]
Alm, Staffan. GFSU F6. KTH tillsammans med Bratt från 1936. Ing. vid SAAB. 395 flygtimmar i FV. | |
Andersson, Torvald (1913-1982). GFSU F2. S
5. Grundare av Airtaco. Se vidare nedan under anm.![]() |
|
Banér Jan 1912-1957. GFSU F8. Reservoff 1942. | |
Berg, Olof f.1908. GFSU F2. Reservofficer 1942. Sv återlämnade? GV nr? | |
Berglund, Sigurd f.1919. Flyghaveri 12/8-41. Kollision i luften med B5 ur F6 vid Ljugarn. | |
R14 | Bratt, Erik 1916-2010. Personalia
beskr. på indexsidan och andra sidor på denna "sajt"(se även nedan vid
anm.)![]() |
R18 | Bryant-Meissner, Rudolf "Bam". 1915-2010. GFSU F8. J8, J9. Fik. Björkvallsflyg. RAK 1949-72. 10.000 tim |
R23/R82 | Freiholtz, Rune (1916 -1991). GFSU F3. S16. Svensk Flygtjänst 1941-75. Slutade flyga 1975 pga sjukdom. |
R12/R130 | Gernandt, Anders f.1916. GFSU F8.
Provflygare hos Hägglund. Robotbyrån Arboga (SFT 6/90, ÖFS 2/92)![]() |
Gibson, Per, f.1916. GFSU F8 (I/U)* | |
Helgstrand, Anders (1918-1985) GFSU F8.
Bl.a. flygchef och adm. chef vid Sterling Airways. (SFT 2/95) ![]() |
|
Högstedt, Agne f.1914 GFSU F6. Flyghaveri 11/2 -41. Markkollision Storön SO om Kalix med B 4. | |
Israelsson nä Irestedt, Erik, (1912-1990). Taxiflyg AB. GFSU F2. F5. Framgångsrik afffärsman och direktör. | |
Jacobsson, Allan f.1912. GFSU F2. Reservuoff (sg) -42. Flyghaveri 1946 i Halmstad med civil Tiger Moth. | |
Jansson, Erik Birger f.1914. GFSU F2. Fik?
F5 fll. Svensk Flygtjänst; (Svenska Vingar 8 - Målflyg) ![]() |
|
R33/R84 | Johansson nä Sannerfelt, Börje f.1916. GFSU F3. 793tim flygtid i FV. Ostermans, Sthlm:s Aero. Egen verksamhet. |
Johnsson, Arne Stellan. Flyghaveri 14/9-40 med B3 ur F1 ca. 6 km väst Vänersborg. | |
Krook, Carl Georg Bengt f.1917. Flyghaveri 7/11-42 med S17BS 17125 ur F2 i Ullnasjön. | |
Krook Erik 1915-1983. GFSU F2. Res.off 42. TL F17 44-46. Flög kort tid under 40-talet som flygstyrman i ABA. | |
Köhnke, Rickard.1916-1976. GFSU F6. Captain. "Huddinge brädgård", Köpenhamnspendeln m.m. | |
Lindström, Sten Sture. Flyghaveri 14/9-40 med B3 ur F1 sex km väst Vänersborg. | |
R25 | Lundborg, Sven-Åke f.1915, GFSU F2. S6, S9 S12. Waco Junkers W 34 m.m. |
R31 | Lundström, Thorsten f.1918, GFSU F6. GV nr 6809/6810. TL F10 1943-1978 till pension. |
R10/R142 | Magnusson, Anders Bertil f.1918. Fik. Mellan 1944-73. Aerotransport, SAS. 20.000 flygtimmmar |
Nilsson, Nils Johan f.1917. Flyghaveri 17/8-41 vid Arboga i en S16A ur F3 | |
Nordberg, Thore Melker f.1915. Flyghaveri 15/1-45 i en civil Coudron Simoun. | |
Olow, Bengt. GFSU F6. Reservoff 42. Provflygare & testpilot bl.a. Lansen 52, Draken 55. Avliden 1968. | |
Olsson, Erik f.1916. GFSU F3. TL F3. | |
Pettersson, Agne. GFSU F3. TL i FV från 40-talet fram till pensionen 1971 | |
Sjögren, Sven. GFSU F6 (I/U)* | |
Wedholm, Per-Erik f.1918. GFSU F3. Flyghaveri 30/4-40 med Sk14 endast tio dagar efter skolslut. | |
R26 | Ålund, Govert. GFSU F2. Flög bl.a. S 5
A-D, S 6A, S 9, S 12, S 17 BS (SFT 2/96, 4/98 & i AoH 03-2005) ![]() |
Av de totalt 34
eleverna i RFS-I fick 32 av dessa sig tilldelade silvervingar. Eleven Bengtsson, BEN -
"Molnets broder" - föll på "mindre lämplighet" innan skolan
var slut. Eleven af Petersens, dock ej vad gäller "olämplighet" utan snarare tvärtom. Han slutade skolan frivilligt och for över och hjälpte Finland i vinterkriget. (Eric Boberg). |
|
Anm.1 |
Torvald
Andersson blev Sveriges förste tidningsflygare och därmed kan man säga att han lade
grunden till det svenska inrikesflyget! Han tog som 23-åring sitt certifikat år 1937 och
blev 1941 yrkesflygare vid AB Björkvallsflyg. Den 5 september 1941 har Torvald Andersson
och hans mekaniker i Björkvallsflygs Percival Vega Gull under målflygning strax utanför
Väddö blivit beskjutna av ett tyskt fartyg. Trots att brand utbröt ombord och där
Torvald, stående ute på vingen på grund av den våldsamma hettan, lyckas han med att ta
ned dem helskinnade på vattnet. För denna insats tilldelas han Stockholms Tidningens
guldmedalj för "berömlig flygargärning" för 1941. År 1944 byter
Björkvallsflyg namn till Skandinavisk Aero och 1948 går det upp i SAS, varvid de
flesta av piloterna inkl Torvald blir arbetslösa och börjar i bolaget Lapsa Panama som
bl.a. flyger kontraband till Israel. År 1950 grundar han Aeroscandia, som i augusti blir
AIRTACO (uttytt som Air Torvald Andersson & CO), med
kontrakt för DN/Expressen, med vilket det svenska tidningsflyget därmed får sitt
genombrott. År 1957 bildas inrikesflygbolaget Linjeflyg LIN genom avtal mellan
Airtaco:s ägare Dagens Nyheter och Stockholms Tidningen samt SAS, där Torvald blir
flygchef fram till 1963 för att därefter tjänstgöra som instruktör fram till
pensionen år 1977. Under sin långa flygarbana kom Torvald Andersson att logga mer än
20.200 flygtimmar. Ödets ironi gör att han avlider efter fall från en balkong 1982. ![]() |
RFS II.
16(54) 29%
R?? | Abrahamsson, Allan. GFSU F9. Flyghaveri 21/1 1959 i en Gloster Meteor vid Visby |
R60 | Ahrenberg, Alf Esse. GFSU F9. Flyghaveri 7/4 1941 med J8 ur F9. Kollision i luften över Trollhättan. |
Andersson., Åke f.1915 GFSU F4. TL F15 1946-66. | |
Berglund, Evert f.1917-2002. GFSU F9. | |
Berglund, Rune f.1919. GFSU F4. Flyghaveri 24/3 1944 i en Fox Moth vid Frösön. | |
R54/R79 | Brismar, Torsten 1918-2002. GFSU F9. Provflygare. Sterling Airways. |
Bäckström, Ingvar. GFSU F9 (I/U)* | |
Cassel, Nils 1918-1975. GFSU F9. KSAK. | |
Eiritz, Erik 1912-1963. GFSU F4. Gävle Fk. Civ.ing. | |
Ekeroth, Gunnar, GFSU F9 (I/U)* | |
Eriksson, Bengt Anders f.1919. GFSU F1. TL F12. | |
Falck, Gösta f.1914. GFSU F9. F:a Avia, Visby. | |
Hasselhuhn, Olof f.1919. GFSU F9. Flyghaveri 8/9 -42 i J11 vid viken V. Vallda 3 km S. Särö.Anm
5.![]() |
|
Hjelm, Ragnar 1917-2001. GFSU F9 | |
Hultin, Torgny 1915-2009. GFSU F9. TL Bulltofta. | |
R52 | Huzell, Ove
1919-2008. GFSU F9. Flög B3 & Tp 82 1953-73 på F8 för
FOA "m.fl." Ostermans. Anm 3.![]() |
R65 | Hydén, Gösta "Jesper" 1917-1996. GFSU F9. J8, J11 fll TL, styrman, fll egen flygskola: Skolchef Stockholms FS |
Jonsing, T. 1918-1957. GFSU F4. Segelflyg diplom A nr 27 år 1937. Norrlandsflyg | |
Kellin, Bengt 1914-1994. GFSU F4. Helikopterutbildning 1947. Luftfartsinspektionen från 1945 | |
Klintman, Bertil. GFSU F9. Flyghaveri 13/4-42 i J11 ur F9 i trakten av Kiruna. | |
Lambert-Meuller, Ove f.1911. GFSU F9. Flyghaveri 14/3-41 luftkoll med J11 ur F9 i Piteåtrakten. | |
Larsson nä Lihuvud, Sigurd 1914-1983. GFSU F9. TL F8, F17, F4. | |
R69/R88 | Leijonflycht, Gustaf 1917-2007. GFSU F9. Fask 24/7-41 efter koll. med G Wikner över Marstrand. |
R85 | Lindblad, Leif. GFSU F1 Flög B3. Flyghaveri 1948 mellan Agnar Viking och en RAF-maskin. |
R50 | Lindelöw, Eide 1919-2004. GFSU F9. Civil karriär TSA, Scanair, SAS & bl.a. IALPA, ICAO. |
Lindgren, Ludvig 1918-2005. GFSU F9. 1944
fll på F5. ABA, SAS. (SFT 5/95) ![]() |
|
R81/R90 | Lundin, Evert 1919-1998. GFSU F4.Anm.6![]() |
R47 | Malmqvist, Wilhelm f.1914. GFSU F9. Fask J11 25/6-41 koll. med J11 2536 vid Stenungsund. |
R48 | Malmsten, Olof 1918-2011. GFSU F9. J8. Sv Flygtjänst 1944 till pension 1982. (Svenska vingar 8 Målflyg)![]() |
Mellström, Karl-Einar. GFSU F4. Flyghaveri 26/3-43 med B5 ur F4 vid Sunne. | |
Morell, Sven. GFSU F9. Avliden 1947. | |
Mörnhed, Henning 1916-1989. GFSU F1. Reservoff 1942. | |
R70 | Nilsson, Bertil f.1915. GFSU F9 (I/U)* |
Nilsson, Gunnar E.1915-1994. GFSU F9.
Skandinavisk Aero. SFT 5/92 sid.139-142![]() |
R55 | Nilsson, George.1917-1941. GFSU F9. Flyghaveri 7/4-41 i J8 över Trollhättan. (Bok: "På
Jakt med Gloster")![]() |
Nilsson, Rune f. 1917. Vpl-nr 767 45/38. GFSU F9. | |
Nordvall, Karl Emil 1915-1996. GFSU F1. TL F1. SAS. | |
Norling, Göran 1915-1953. GFSU F9. Flög civilt bl.a Linköping & Gävle FK |
|
R49 | Persson nä Tuneryd, Allan. GFSU F9. Flyghaveri 25/2-42 i J11 ur F9 vid Nordannälden, Ånn |
Persson, Ivan. GFSU F9. Civil fik. 1946 Ingenjör vid Kockums? | |
R43/R76 | Peterson, Olov "Olle" Martin.1916-1995. GFSU F9. TL. GV nr 6802/6803* |
R46 | Pettersson nä Darsenius, Gunnar
1918-94. GFSU F9. TL F9 1942-62 GV 6871& 6872 (Bok:"Jaktflyg")Anm.4.![]() |
Ryman, Yngve.1919-1989. GFSU F4. TL F4. | |
R61/R93 | Sjöberg, Agne. 1918-1989. GFSU F4. TL F15. GV? |
Stenbäck, Bertil GFSU F9. Flyghaveri 6/12-42 med J11 ur F9 vid Bolstad i Dalsland. | |
Sundberg, Berti.l 1918-2004. GFSU F9. Fask Piteåtrakten koll Lambert-Meuller som omkom. SAS. | |
R58 | Svensson, Assar N. 1919 -2005. GFSU
F9. (se anm.1 nedan). (Bok: "Från spinn till Topproll")![]() |
R68 | Svensson, Gösta Lennart 1917-1994. GFSU F9. F7, F21. Stabs-TL till pensionen1977. |
R74 | Wahlström, Lars G. 1917-2008. GFSU F9. |
Wallin, Olov f.1916. GFSU F9 (I/U)* | |
Weibull, Jan f.1917. GFSU F9. Res.off 42. Flyghaveri 15/3-50 civilt segel-fpl Malmö/Bulltofta. | |
Wiklund, Lennart. 1917-2002. GFSU F1. | |
R77 | Wikner, Gunnar 1916-2008. GFSU
F9. Kollision med Lejonflycht under övning. Fask 24/7-41. anm. 2 ![]() |
Wimmercrantz, Ale Julius. 1917-2005. GFSU F9. | |
Anm.![]() |
Inte mindre än tre
fjärdedelar av eleverna ur RFS-2 kom att göra GFSU vid F9 Kgl. Göta Flygflottilj. Anm.1: Svensson, Assar Natanael. Privatflygcert 1938 fik 1941 och fll FRS Eslöv. Provflygarutbildning 1943 och provflygare FFVS J22 på Bromma. Uppvisningsflygare. 5½ år i FV som vpl ff. Muck 30/6 1945 och krigsplacerades F21 samtidigt som han befordrades till sergeant, men kom aldrig att inkallas efter 1945. Framgångsrik företagsledare och VD Skellefteå Gummifabriks AB (Skega).Teknologie hedersdoktor. [Assar.Svensson]. Anm.2: Wikner, G. Privatflygcert 1939. Deltog i flygvapnets 5-grupp för flyguppvisningar under Grels Naeslund i april 1941. Fortsatt GFSU på F 9 Säve. Fick GV nr 1729/1730**efter att ha genomgått reservofficerskurs år 1942. Fk 1943. Kontrollflygare under 15 år vid CVM/ FC. Flygingenjör på stat och chef för motoravd. 1945. Flygdirektör 1953. Flög följande flygvapentyper: Sk 11, Sk 12, Sk 14, Sk 15, Sk 25, Sk 50, B 4, B 17, J 8, J 9, J11, J 20, J 22, J 26 samt S 14 Fieseler Storch. Deltog under beredskapstiden i en s.k."ferry-flygning" av en nödlandad amerikansk B-24 Liberator i egenskap av svensk kontrollofficer. Flygningen utfördes av amerikansk attachépersonal men medgav att Wikner "fick känna på spakarna från förarplats". En av Wikners båda GV förkommen varför s/n ej är bekant, men med stor sannolikt nr 1730. [G. Wikner]. Anm.3: Ove Huzell: Ingenjör och försäljningschef Aero Service. Intervjuad i boken "Bortom horisonten": Freddy Stenboms Förlag 2002 [Andersson/Hellström]. Anm.4: Darsenius SV påträffad av sonen Bo som är källa till denna info. och s/n på GV. Anm.5: Källa: via A. Pemer 2012/01.(Sveriges dödsbok 19190608). Anm.6: Källa: via Alexander Lundin (med dokumentation juni 2012). |
RFS III. 14(60) 23%
R96 | Bergén, Lennart 1919-2006. GFSU F1. TL F17 1945-74. [2006-11-24 SV R96. Källa: Bo Bergén] |
Brauer, Magnus f.1917. GFSU F1 (I/U)* | |
Bülow, Olof (1915-1981). GFSU F10. Svensk
Flygtjänst. (Svenska Vingar 8 Målflyg)![]() |
|
Christiansson, Åke f.1913, GFSU F1 (I/U)* | |
!R106 | Edde, Ulf f.1919. GFSU F1. F6. B3, B5. Hkp-utb. Ostermans och SAAB hkp avdelning. |
Edin, Sven. GFSU F3. Flyghaveri 10/6-42 med S16 Caproni ur F3 i Nyköpingstrakten. | |
Elfsberg, Anders Gunnar 1918-1953. GFSU F10. Omkom flygolycka DN:s Lockheed Lodestar Jönköping. | |
R???/R13 | Elfving, Curt f.1917. GFSU F6. F2, F6, F16, Skandinavisk Aero, Björkvallsflyg, Lintaverken m.m. |
R123 | Gnosspelius, Dag,1914-1981. GFSU F10. Ingenjör SFA. [Serienr via Tomas Rendalen] |
R345/R346 | Gudmundsson, Gunnar 1918-99. GFSU F3. 800t i FV. Airtaco/LIN 1952 till pens -76. Flygtid >19.000 t. |
R117/R9 | Gustafsson, Erik f.1919. GFSU F10. Flög bl.a. J 8, B 4 och J 20 |
Gustavsson; Rolf. GFSU F10. Finlandsfrivillig F19 (nr 124) mek. | |
Hallner, Åke f 1915. GFSU F10. (I/U)* | |
Hedén, Gösta 1915-93 GFSU F6. B4, B5, B17, J33 m.fl. Provflyg FC och CVV. 12.000 t. (SFT 4/91, 5/92, Kontakt 79) | |
von Heidenstam, Hans R:son f.1918. GFSU F10. Flyghaveri 9/3-43 i J11 ur F9 vid Björlanda. se anm².![]() |
|
R103/R6 | Hogman, Gunnar f.1919. GFSU F10. Vpl ff i 1054 dagar med 1046 starter/500 t. Flög bl.a. J8 och J9 |
Ihrman, Hans f.1919.GFSU: Fullföljde ej GFSU på flottilj.³ | |
R99/R12! | Isaksson, Sven f.1917. GFSU F10. Flög J8, J20, J22, B4, B5. |
Jacobsson, Howard. GFSU F10. Fik. Provflygare. Flyghaveri 25/1-51 med SAAB:s J 29 -prototyp 26001. | |
Jansson nä Eneholm, Axel f.1919. GFSU F1.
Haveri -43 med RAK:s SE-KAA [FM 10/89]¹![]() |
|
R137 | Johansson nä Tengler, Arne 1916-1997. GFSU F3. Spaningsflög under beredskapen. F:a Flygtrafik Örebro. |
Larsson, Harald (1915-2001). GFSU F1. B3. Svensk
Flygtjänst. (Sv.Vingar 8)![]() |
|
Larsson, nä Funcke, Rune f.1919. GFSU F10. Ingenjör vid LIN. | |
!R36/R98 | Lind, Evald T. G. 1918-2006. GFSU F10. Flög J 8, J 9,
J 22, B 4 och S 9. 554 t. 1290 starter. Anm 4.![]() |
Lindahl, Nils f.1917. GFSU F10. (I/U)* | |
Lindblad, Ingvar(1919-87) GFSU F10. Fik, fll FRS. Flyglärare Värmlandsflyg, TSA. Linjeflyg. | |
R3 | Lindelöf, Claes f.1917. GFU flygtid 143 tim. GFSU: Fullföljde ej GFSU på flottilj.³ |
Lindström, Stig 1914-1989. GFSU: B3 på F1.
Ostermans, Ahrenbergsflyg, DN-flyg. (FM 5-6/87)![]() |
|
Ljunggren, Gunnar 1917-1989. GFSU vid F1. Affärsverksamhet: familjeföretaget Aronzons Bokbinderi. | |
Martinsson, John. GFSU vid F10. F19 (nr 928) mek. Flyghaveri 9/9-43 vid Vättern med civ. fpl |
Nilsson nä Sönnerstam, Evan f.1919. GFSU F10. TL vid F14 1947-80. | |
Nilsson, Bror Torsten f.1918. GFSU F7. Flyghaveri 3/7-41 med B16A ur F7 i närheten av Tun. | |
Nilsson, Helge. GFSU F1 (I/U)* | |
Nilsson, Carl Johan f.1918. Fullföljde ej GFSU på flottilj.³ | |
Nordgren, Gunnar 1915-1989. GFSU F3.(I/U)* | |
R104/R116 | Nordin, Gösta 1918-1998. GFSU F10. B4, J8 och J20. Lv- och Ls- flygning med Klemm 35. |
R??? | Olsson, Per-Olov f.1914. GFSU F3. Res.off 43. SV
återl & en vinge donerad FVM. GV 1731/1732. (SFT 3/91)![]() |
Persson nä Tommos, Gustav 1919-1992. GFSU F6.
(Det var han som var "Skattkistan" i Bratts bok SV, se s.39 SFT
6/06).![]() |
|
R?/R113 | Pehrsson nä Uddborn,(1943-04-09) Hans-Gustaf 1919-2010. GFSU F1. Civil fik. 1946 ingenjör Kockums. AK Skåne. |
Persson nä Hagermark, Olle 1917-1980. GFSU
F10. CVA,CVV och CVM Provflygare vid SAAB. Capt Jemen, TSA, LIN. se
Anm.![]() |
|
Pettersson nä Rodell, Bertil f.1918, GFSU F3. F19 (nr 918) mek. Fik. 1949 capt i Nordiskt Missionsflyg. | |
Pettersson, Knut Erik f.1919. GFSU F10. Flyghaveri 28/5 1942 med J20 ur F10 vid Rinkaby | |
Pettersson nä Pallér,
Tage M. 1918-84. F19 mek. GFSU F10, F7 S16 B17 Sv Flygtjänst (Sv
vingar 8)![]() |
|
Qvarnström, Carl-Otto f.1918. GFSU F10. (I/U)* | |
Rosell, Arne f.1919. GFSU F3(I/U)* | |
Rosenberg, Eric1918-1987. GFSU F3. Nordisk Aerotjänst, Målflyg. | |
Rosenkvist, Gunnar. GFSU: Fullföljde ej GFSU på flottilj³. (I/U)* | |
Ryberg, Erik. f.1912, GFSU F10. Reservoff 1942. ABA, SAS. | |
Sandblom, Carl. 1908-1984. GFSU F10. Reservoff 1942. | |
Skogsberg, Arne. 1917-1985. GFSU F6.(I/U)* | |
R97/R* | Smith, Lennart f.1917. GFSU F10. Fick GV som TL på F10 1945-1972. Pens. som major. (SFT 3/92)![]() |
Smitt, Evald. Björkvallsflyg fr.1942. Flyghaveri 27/6 1944 civ. fpl typ Caudron Simoun vid Hästholmen i Vättern. | |
Steinmark, Rune f. 1915. GFSU F10. Res.off
42. Capt. SAS. En motor lossnade -52 på Alf Viking (SFT 3/00)![]() |
|
Swensson, Per-Olof. 1914-1984. Finlandsfrivillig 39-40. GFSU F10? (PDF): Endast frivilliga vid Radio Königsberg = sökord | |
Söderblom-Englund, Sten. GFSU F10. 5/2-41 fask J8. Sannolikt omkommen under "Atlantic ferryflight" 1965 SE-EKP | |
R???/R132 | Torberger, Sten f.1916. GFSU F3. Reservoff 1942 och erhöll GV. Pension 1966.* |
!R106 | Westerberg, Hans f.1917. GFSU F10. J 8 och J 22. (Uppger samma s/n SV som Edde !) |
Wetterholm, Lars-Erik f.1917. GFSU F10. Flyghaveri 10/5-43 med Sk12 i Ljungbyhedstrakten | |
Widholm, Gustaf f.1916. GFSU F10. Flyghaveri 18/3-41 med J 8 ur F10 vid Rinkabytrakten. | |
Wijkander, Nils f.1916. GFSU F10(I/U)* | |
Anm.![]()
|
¹ FM = Flyghistoriskt Månadsblad s.163: "SE-KAA:s sista
timmar över Västerbotten" (Totalhaveri utan dödlig utgång) ² von Heidenstam: F19 (nr 900), Reservofficer 1942 varvid han erhöll GV. ³ vad var anledningen till att dessa ej påbörjade GFSU ? Lind, Evald. Firmapilot SFA från 1946.Länsflygchef FFK 1967-78. Startade Trollflyg AB tillsammans med Anders Rogberg, VD 1975-78. Utgiven bok 2006 "Vägen till Barkarby - mina memoarer"- boken 160 sidor är utgiven av förf. som avled våren 2006. Pallér, Tage "Pither" var en av Svensk Flygtjänsts mer färgstarka piloter och är den som i historien har loggat flest flygtimmar på SAAB 17 (Åke Hall: Svenska Vingar 8 "Målflyg" s.82). Olle Hagermark Den 20 november 2010 var det på dagen 65 år sedan skolflygplanet Saab Safir premiärflög. Safir byggdes i 323 exemplar, varav flertalet exporterades till militära och civila kunder i en mängd olika länder. Numera är Safir ett populärt veteranflygplan. Saab 91 Safir konstruerades som ett litet enmotorigt rese- och skolflygplan, med plats för max fyra personer ombord. Den första flygningen gjordes av piloten Olle Hagermark den 20 november 1945. Han flög även t.ex. Saab 90A Scandia Gustav Tommos. Enligt information som finns på internet, omkom Gustav Tommos då han 1992 störtade med en Cessna 172 i Puget Sound, inte långt från Seattle WA på USA:s västkust. Cessnan var tillhörig "Boeing Employees Flying Club" vilket kan tyda på att Tommos sedan lång tid tillbaka sannolikt emigrerat till USA. Han uppges ha startat från Renton Airport (RNT) som beskrivs som "mostly general aviation and Boeing". Vidare sägs att den avlidne var 73 år när olyckan inträffade, vilket väl överensstämmer med Tommos födelseår 1919. |
FRS-1941
11(54) 20%
R147/R211 | Andersson, Stig f.1920 GFSU vid F 4. B5. Bl.a. flygplatschef på Torslanda och Landvetter. |
R143 | Armfelt, Gustaf Mauritz (1917-1997) GFSU F 9. Ingenjör. Alfa Laval till pens. Var engagerad i KOSV. |
Axelsson, Karl f. 1918. GFSU F10. Blev lantbrukare. | |
Blomberg, Bengt Olof Mauritz f.1915. Flyghaveri 1942-04-10 med J8 ur F10 i Trelleborgstrakten. | |
Bonner, Kurt f.1917, GFSU F9. SAS. | |
Borg, Åke Fredrik Wilhelm, f.1917 GFSU F6. Flyghaveri 24/3-42 B5 ur F6 Fpl gick genom Vänerns is. | |
R153 | Drake af Hagelsrum, Bror Gustaf f.1918. GFSU F10. TL F5, F7. SV donerad F7-museum: Raymond Andersson via Henrik Bergman |
R154/R204 | Edenholm, Kurt f.1919, GFSU F9. Tjg F9 i olika omgångar t.o.m 27/9 1944. Ingenjör. |
R155/R227 | Engström, Henry f 1920,.GFSU F6.
B4/B5/B17,Tp5 (Ju 52). Kapten SAS 18.000 h (Artikel MACH9)![]() |
R156 | Ericsson, Dan.f.1918. GFSU F9. Blev Ingenjör. (I/U)* |
R157 | Falkman, Jesper (1920-2001), GFSU F1. Fik -43, Res-off. -44, fll 44-45, ABA -45. Pens. Captain SAS 1980. |
R158 | Green, Karl Gustaf f.1920, GFSU F6. Flyghaveri 12/1244. Lärare i Sk14 vid F5 |
R159 | Gummesson. Torleif f.1920, GFSU F10. TL på F4 1946-1980*GV. |
R160 | Hedenblad, Allan.f.1915. GFSU F6. Ingenjör.(I/U)* |
R161 | Holmberg, Bertil.f.1916. GFSU F10. Ingenjör. Avliden 1988. |
R162 | Holmgren, Stig f.1920, GFSU F6. Nord Aerotjänst 1946-47.SAAB Safir Indien -48. Captain. |
R163/R229 | Alf Håkansson f.1919. Flygkapten ABA/SAS Pensionerad 1979. 23.000 flygtimmar. |
*R164 | Höjrup, Torsten f 1920, GFSU F10. Vingar förkomna.* TL Bulltofta/Sturup 1947-.pension? |
*R165 | Ivarsson, Sven f.1919. Flyghaveri 23/9-42 i en B17 ur F7. Haveriplats Donsö Gbg skärgård. |
R166??? | Johansson, Olov Robert f.1918. GFSU F4.(I/U)* |
R167/R248 | Johansson, Caj Aage f.1919. GFSU F11. Stabs-TL 1946-58. LFS. Byrådirektör. |
Johansson, Bertil Gustav f.1919 GFSU. TL Torslanda 1949- | |
R168/R245 | Jonsson, Sven Erik f.1919 GFSU F11. S16 >1000 tim. B3, B4, P5, Tp5, S9. Pens. som kapten i SAS. |
Karlström. Karl Åke f.1920, GFSU F11. Flyghaveri 1942-08-28 med en Sk14 ur F11 i Motalatrakten. | |
Karlsson, Gösta. GFSU F 6. Ingenjör och flygkapten. | |
Knaust, Olle f.1919. GFSU F10. Captain SAS. | |
von Kraemer, Evert f1919. GFSU F6. En tid ansvarig för segelflygsverksamheten på F6. Ingenjör | |
Käck, Lars Rune f.1920. GFSU vid F9. TL Jönköping och vid Torslanda 1947-? | |
Lantz, Bertil. GFSU vid F4. Flög B4, B5 och B17. Civ. för Ostermans. Emigr. till USA 1946. Krögare. |
R176? | Lindblom, Sigvard f.1917. GFSU vid F6. Blev bryggmästare i Sundsvall. |
R177 | Löf, Jan f.1919. GFSU F4. Fik 1943. Fll. Captain SAS. Haveri på Tenerife 1965: "Stig Viking" SE-CCC |
R178 | Mårtensson, Per-Ivar f 1920. GFSU F4. B5. Blev lantbrukare på Gotland. |
R179 | Nilsen, G. Einar f.1920. J8. J20, B4, J22, J26, B5. ABA/SAS 1945 till pens. Totalt 22.500 tim |
R180 | Nyman, Kurt f.1920. GFSU F9. Blev ingenjör.(I/U)* |
R181 | Olsson nä Oldne, Axel 1920-1990. GFSU F9. Stamff GV/stud.tekn.gymn. Kapten i SAS, Flygchef Thai. |
R182 | Olsson, Lars Erik, f.1920. GFSU F10. TL F5, F10. |
R183 | Palm, Svante f.1919, GFSU F9. F19 (nr 841) signalist. Captain SAS. |
R184 | Paulsson, Yngve 1920-2007. GFSU F4. B5, Stabs-TL 1946-73. LFS chef Bromma 1981-85. |
R185 | Persson, nä Toftrup Sigvard. GFSU F4. Disponent i petroleumbranschen. |
R186 | Peterson, Ingvar. GFSU F4. B5. Blev ingenjör vid Volvo lastvagnar, Göteborg. |
R187 | Ros, Knut f.1919. GFSU F9. Flyglärare vid Skå i början av 50-talet. SAS. |
R188 | Rudenschöld, Hakon f.1916. GFSU F10. Reservoff 1944. GV. Captain SAS, Thai. |
R189 | Rydeborg, Arne f.1919. GFSU F1. Ingenjör CVA Arboga. |
R190/R251 | Schultzberg, Arne f.1920. GFSU F1. Kapten
SAS. Pens.1975 ("Mikoyan-fallet", SFT 1/96)![]() |
R191 | Sjunnesson, Årad. GFSU F4. B5, Blev senare kontrollingenjör vid flottiljverkstaden F5. |
R192 | Sjölander, Sten Olof f.1919. GFSU F4. Flyghaveri 22/3-45 civil Klemm 35 Djurhult i Västergötland. |
R193 | Skough, Per f.1920. GFSU F11. Flyghaveri 30/9-42 med B3 ur F11 i Nyköpings skärgård. |
R194 | Ström, Uno Emanuel f.1920. GFSU F1. Flyghaveri 3/2-43 med B3 ur F1 i trakten av Övertorneå. |
R195 | Svesse, Lennart 1919-1984. GFSU F11. Styrman 1943. Captain ABA/SAS 1945 till pension 1979. |
R196 | Sävblom, Torgny f.1920. GFSU F6 B5. Därefter F7 B4, B17 Ju52. Civil tj i Afrika 60-65. 2300 tim. |
R197 | Uggla, Claes f.1920. GFSU F9. Disponent inom Bensinbolaget BP. |
R198 | Westberg, Sivert (1920-1982). GFSU F4.
Flög B5, B17. Fik, fll F5. Captain ABA/SAS. Anm![]() |
R199 | Wennergren, Rune f.1918. GFSU F6. F19 (nr838). TL vid F11. GV. |
R200 | Åhnberg, Lennart. GFSU F1. 1943.1945 fll vid F5. Därefter ABA/SAS till pens. Avliden 1989. |
Anm.![]() |
Berättelsen om Siwert
Westberg finns att läsa i "IKAROS" -
Flygvapenmusei- Årsbok 2000: "Från Silvervinge till SAS-kapten - om Siwert
"Lappen" Westbergs flygarliv". Artikeln är skriven av hans bror
Sten Westberg. (Flygvapenmuseum). Armfeldt var den ende svenske flygaren i finska fortsättningskriget. Länken går till: Swedish Voluntary Aviators ? Armfelt |
FRS-1942
30(50) 60%
R25454 | Abrahamsson, Per Olof f.1920. GFSU F7. Flyghaveri 25/2-43 med B17 ur F7 i trakten av Årjäng. |
R255/R344 | Andersson, Johan Adrian 1921-2006, GFSU F3. B17. Flög även P6 SE-KAB civilt 1945-46. |
R256 | Andersson, Bengt Olof f.1919. F2. Flyghaveri 8/3-43 med S17BS ur F2 vid Pompusfjärden. |
R257/R335 | Andersson, nä Groning, Göte
f.1920. GFSU F6. Resfk. En SV donerad till FV-mus. (Flera
artik i "MACH")![]() |
R258 | Andreasson, Rune f.1921. GFSU F6. Flyghaveri 10/2-43 B5 ur F6. Se även under Torsten Grahn. |
R259/R401 | Areschoug, Tryggve f.1921. F3, F21, F11. Flög B5, S6, S9, S14, S17B, div. civ. fpl- typer. |
R260/R* | Arvidsson, Carl-Ingvar f.1921. GFSU F9. Förste TL Säve. GV |
R261 | Bartilsson, Arne,1919-81. GFSU F9. Ostermans, SAAB (lev Safir Indien -48) Captain TSA -53 m.fl. |
R262 | Bengtsson, Gillis f.1921 GFSU F7. Anställd SAS flygskola. |
R263 | Brandel, Robert Gunnar f 1921. Flyghaveri 1943-04-09 med S6 ur F3 vid Kaga i Östergötland. |
R264 | Carlsson, nä Hägeby, Fritz Arne Halvard. f.1919. GFSU F7 (I/U)* |
R265 | Cronholm, Stig.1920-1947. GFSU F10. Blev byggnadsngenjör. Omkom i olycka 1947. |
R266/R322 | Dahlander, Arne f.1921. GFSU F10. TL, flygplatschef Norrköpng-Kungsängen. |
R267/R331 | Dahlquist, Ulf. f 1921. F9 Säve.
Provflygare J22. Författare till boken ("Jaktpilot 1942")![]() |
R268 | Egéus, Bertil. f 1921. Flyghaveri 23/5-44 i S16 Caproni ur F11 vid danska gränsen. |
R269 | Egnertz, Gunnar 1917-86, GFSU F3. TL F16 1946 fram till pensionen med mj grad 1977. GV. |
R270/R336 | Engström, Lennart f .1919. GFSU F6. Blev kemiingenjör. |
R271 | Grahn, Torsten Edvard. f 1920. GFSU F6. Flyghaveri 10/2-43 med B5 ur F6 vid Harestads k:a. |
R272 | Hedström, Per Erik f.1921. Kemiingenjör. SAS från 1952 till pensioneringen1981. Captain. |
R273 | Hjertstrand, Gunnar. GFSU F3. Blev "Affärsman" |
R274/R326 | Holm, Nils. f.1921. ABA/SAS 1945-1981. Chefspilot. SV R326 donerad till
förb.museum Ljungbyhed. (SFT 2/01)![]() |
R275 | Höök, Folke Adolf f.1919. GFSU F7. 6/10-43 fask B17. RAK, Ostermans, 1953: Airtaco/LIN. |
R276 | Jansson, Karl Gösta. f 1921. Flyghaveri 7/5-43 med B5 ur F6 vid Askersund. |
R277* | Johansson nä Jelkne, Otto (1921-89) GFSU F9 ff tom 1946 därefter TL på F13 till pens.-81majors tj.grad(GV).* |
R278 | Jungnelius, Bengt f.1921. GFSU F7. SAS &Thai International. Flygchef. |
R279 | Kleflund, Eje Roland. f 1921. Flyghaveri 25/2-43 med B17 ur F7 ca. 5 km N Lisskogsåsen Värmland. |
R280 | Knutsson, Hans f.1921. GFSU F10. Blev lantbrukare. |
R281/R340 | Kullberg, Nils Oskar 1921-2007. GFSU F2. Slutförde
ingenjörsstudier vid Tekniska Skolan Hässleholm. Ing. på AEG Malmö. Direktör
för NKT:s dotterbolag Abeta. Anm a)![]() ![]() |
R282/R341* | Kvist, Nils-Erik. f 1921. F2. Ett märke stulet. Erh GV som TL i FV 1946-81.* |
R283 | Larsson, Rune f.1921. GFSU F7 (I/U)* |
R284 | Larsson, Lars Olof f.1921. GFSU F11 (I/U)* |
R285 | Lindblad, Ingvar f. 1921. GFSU F9. Avliden 1944. |
R286/R319 | Lindman, Arne f. 1921.GFSU F10. Kongo 1962 Capt C-47. Flygkapten i SAS. Konsul. |
R287 | Linnell, Gunnar f.1918. GFSU F6. Flög B5. Fortsatte ej flygarbanan efter muck. Lektor. |
R288 | Mellberg, Lennart Magnus.1920-1949. GFSU F6. Anställning vid RAK. Avled i propellerolycka. |
R289 | Paavola, Uno f.1921. GFSU F10. Blev ingenjör i Malmö.(I/U)* |
R290/R334* | Persson, Kurt Birger (1920-2005) GFSU F9. Lstrm. Resfk 16/6-26/7 -52 Kallax. Ingenjör vid SAAB. |
R291 | Reimann, Jens Aarup (1921-1995). Överlev nedsk. i S16 Caproni 1944 av 2 Bf109 utanför Ventspils |
R292 | Sandberg, Thorsten Erik Axel f. 1920. Flyghaveri 30/11-42 med fpl B17 ur F7 vid Såtenäs |
R293 | Schoultz, Sixten Reinhold f.1918. Flyghaveri 2/7-43 med T16 ur F11 i Stockholms södra skärgård |
R294 | Sjölander, Björn f.1921. GFSU F6 (I/U)* |
R295/R304 | Skoog, Martin Emanuel. f.1921. GFSU F7. B 4, B5, B17. Fik fll 44 + 45. TL FV1947-76. GV. |
R296 | Ståhlfors, Lennart. 1917-2010. GFSU F10. 18/8-43 fask J20 ur F10. Luftstridsmärket i silver 1943. |
R297 | Sönstebye, Per Erik.f GFSU F9. TL & stabs-TL från 50-talet till -67 & Chef TL-skolan F2 1967-81. |
R298 | Uhlander, Bo f.1919. GFSU F3. Tjänst som TL på F21 militärt/civilt. |
R299 | Wahlstedt, Nils Gudmar. f.1920. Fll Eslöv 1944-45, Verksam som flygkapten i SAS till pension |
R300/R315 | Weider, Dick Vilhelm 1921-2000. Kollision med kraftledning 1943 under indiciplinär flygning. |
R301 | Wiberg, Olle f.1919. GFSU F2. Flyghaveri 1945 under flygning med en civil Stinson. |
R302 | Åhlberg, Gösta f.1920. F10 (Bild i boken "Skånska Flygflottiljen 50 år" sid.120). TL1948-80.* |
R303/R313 | Åman, Hans Oskar f.1920. GFSU F7. Fll och trafikflygare mellan 1947-87, Totalt 10.200 flygtimmar. |
Anm.![]() |
FRS-1943 17(53) 32%
R347 | Andersson, Knut. f.1922, GFSU F11.Ffl GV 1947. SAS 1951. |
R348 | Andersson nä Reje, Rune f.1921. GFSU F3. Repövingar vid F11 -48, -49 och 1953 |
R349 | Arentsen, Valter f.1922. GFSU F3. (I/U)* |
R350 | Augustsson, ? f.1922. GFSU F12. (I/U)* |
R351 | Beckman, Hans Anders f.1920. GFSU F7. Flyghaveri 26/11-43 med B17 ur F7 vid Vänern |
R352 | Bengtsson, Karl-Anders f.1922. GFSU F1. Airtaco, LIN, SAS. |
R353* | Boman nä Tegnér, Angantyr. f.1922. GFSU F12. Ffl F7 1947-51, SV utväxlade mot GV* |
R354/R437 | Bylund, Ernst f.1921. GFSU F3. (I/U)* |
R355 | Carserud, Bertil f.1922 GFSU F9.
Nödland. på vattnet i J11 30/3-44 utanför Rörö. (SFT 5/90) Anm
![]() |
R356/R425 | Cronquist, Stig. f.1922. GFSU F12 flög B17C. |
R357/R434 | Dahlstedt, Karl Evert f.1922. GFSU F10. F10, F16, F21 TL Bulltofta 1946-64. LFS. En SV förkommen |
R358 | Eriksson. Vilhelm f.1922 GFSU F1. (I/U)* |
R359 | Fjästad, Tony f.1921. GFSU F1. Flög B3.Ffl 1948-51.Capt. SAS 1957. |
R360 | Frimodig, Valter f.1922 GFSU F7. Ffl GV 1948 -51. Ostermans Aero. |
R361 | Gidlund, Olof (1921-87). GFSU F10. SAS
från 1951 fram till pensionering. ![]() |
R362 | Gulliksson, Jonas Ture f.1921 GFSU F12. Flyghaveri 15/11-43 med B17C ur F12 trakten av Kalmar |
R363 | Gunnarsson, Leif f.1921. GFSU F3. TL F3 (SV donerad till FV-museum) Avled 1988. |
R364/R408 | Gustafsson nä Gripenlöf, Sten.
(925-1997). GFSU F8. Förf. av boken ("Flyg för hela slanten" )![]() |
R365 | Hallin, Sigurd f.1922. GFSU F8. (I/U)* |
R366 | Holmer, Nils Gösta f.1922. GFSU F7. Värmlandsflyg. |
R367 | Holmström, Sven-Olof f.1922. GFSU F11. AeroNord. |
R368 | Häggberg, Hans f.1922. GFSU F8. (I/U)* |
R369 | Israelsson, Holger f.1922. GFSU F9. Flyghaveri 6/7-44 J22 ur F9 vid Svenshögs stn Bohuslän |
R370 | Johansson, Hugo f.1922. GFSU:1 F9 avmönstrade i maj 1944. TL i LFV mellan1945-1983. |
R371 | Johansson, Kurt f.1922. GFSU F9. (I/U)* |
R372 | Karlsson nä Hasselvall, Gösta f.1922. GFSU F3. (I/U) |
R373 | Kuhla, Olov Petrus f.1922. GFSU F1. Flög B3. |
R374/R450 | Kåvestam, Alf f 1922. GFSU F7. Militär flygtid 667 tim |
R375 | Landin, Åke f.1922, GFSU F11. LFS. |
R376 | Lantz, Rune Carl f.1922. Segelflygdiplom-A år 1941. GFSU F7 |
R377 | Larsson, Leif. GFSU F9. Flyghaveri 8/2-44 med J11 ur F9 vid Kållered |
R378 | Larsson, Åke f.1921. GFSU F1.(I/U)* |
R379 | Lindberg, Östen f.1922. GFSU F1. ABA/SAS åren 1945-82. Div. "bushflygning" i Alaska etc. |
R380/R444 | Lindqvist, Kjell Gunnar f.1921. GFSU F1. B5, B17, S6, A21, Ju52, GV38, DC-3, 723h. TL F1 GV 6688/6689. |
Lundquist, Anders.(1921-1998). GFSU F1. Kongo UN. Captain C-47. LIN. | |
R383/R431 | Månsson, Henric f.1920. GFSU F10, fll Örebro 46. Capt i SAS 53-80. Civ. flygtid 19.200 t. (SFT
2/05)![]() |
R384/R433 | Nilsson, Sven Sten Sture (1922-1988). GFSU F10. |
R385 | Nordlund, Erik Harry f.1922. GFSU F10. Nedskjuten 3/4-45 i J20 ur F10 av tysk Do24 över Listerlandet. |
R386 | Oscarsson, Alrik f.1921. GFSU F1.(I/U)* |
R387 | Person nä Kåresson, Nils f.1923. GFSU F7 (I/U)* |
R388 | Pettersson nä Quarfot, Lars. GFSU F12. Styrm
SAS. -65: Capt i Thai. Tappade motor (SFT 3/2000)![]() |
R389 | Prytz, Sigurd.f.1922. GFSU F12 (I/U)* |
R390 | Starkman, K. Å. f.1923, GFSU F10. TL Bulltofta/Sturup. |
R391/R445 | Strandberg, Kaj f.1922. GFSU F7. 6/1-45 fask B17. Blev folkskollärare, kommunalfullmäktige. ordf. |
R392 | Svanbeck, Sigvard f.1922, GFSU F12. Flyglärare FRS-45. 1946 Smålandsflyg |
R393/R418 | Svensson, Einar f.1919. GFSU F12. B17 totalt 555h TL-kurs F8 & Stril/Jal-kurser F16. |
R394 | Waibel, Alf Ivar f.1922. GFSU F1. Flyghaveri 21/2 1945 med B18 ur F1 vid Sala |
R395/R406 | Weibull, Torsten f.1922. GFSU F8. 1958 assistent av lt tjänsteklass vid armén. |
R396 | Wennerström, Lennart f.1921, GFSU F11. SAS 1951 till
pension 1981. (SFT 4/04)![]() |
R397 | Westerberg, Hans. GFSU F8. Affärsverksamhet. Monacos generalkonsul i Stockholm. Avliden 1988 |
R398/R409 | Westerberg, Lennart Karl Torsten f.1922. GFSU F8. nov 1943-okt-44. Sedan T.O förklarad pga sjukdom. |
R399 | Åhgren, Halvard f.1922. GFSU F12. Hkp-utb -47. Platschef Ostermans Liberia 1958-63, flygC 78-80. |
R400 | Öström, Sixten Emanuel f.1922. GFSU F11. Flyghaveri 15/5-45 med S16 ur F11 öster om Gotland |
Anm.![]() |
1. Carserud: har även
skrivit ett eget kapitel i boken F9 Kungl. Göta Flygflottilj av Åke Hall - Per Lindquist
2005. 2. Gidlund Olof: föddes i Finland, men kom i sexårsåldern med sina föräldrar till Sverige där de senare bosatte sig i Rimbo i Uppland. Vid 15 års ålder var han med i en uppvisningsgrupp vid olympiaden i Berlin 1936 och 17 år gammal deltog han som frivillig i finska vinterkriget. Efter detta avlade han ingenjörsexamen i Stockholm. Efter beredskapsåren återgick han till civil verksamhet. Han anställdes 1951 vid SAS och 1957 utnämndes han till kapten. Han flög bl.a. för FN i Kongo och var utlandsstationerad i Thailand och USA. Innehade även kommunala uppdrag. |
FRS-1944
16(35)
46%
R453/R501 | Andersson nä Alverstrand, Bengt f.1924. GFSU F13°F16 Flygtid 827t i FV med bl a 179 tim på J26.TL, fll, FlygC |
R454 | Andersson, Greger f.1923. GFSU F2. S17, T2, Mil flygtid 410h. Ostermans Aero. SAS 1951- |
R455 | Andersson, Sven Erik. f.1924. GFSU F17. Flyghaveri 9/5-45 med B5 ur F17 i Ronnebytrakten |
R456 | Arman, Svante f.1924. GFSU F2. S 5 Hansa & SAAB S 17BS. |
R457 | Bengs, Bengt Åke f.1924 "avled på -60talet". Segelflyg -A 1942. GFSU F13¹)°F16 Flög målbogs B5. |
R458/R493 | Björkman, Sture f.1922. GFSU F2. S17BS, Kapten ABA, SAS, THAI. FlygC Swedair. Luftfartsinsp. Flygtid 16.000 tim. |
R459/R494 | Bratt, Sixten f.1919. Började
som fsk på F1 GFSU F2. B3, B18. S 17 Hkp-utb Ostermans
-55. FC. (SFT 6/98)![]() |
R460/R500 | Bylund, Erik f.1923. GFSU:1 F13¹)°F16. Militär flygtid 660 tim. varav 185 tim påJ26 Mustang. |
R461 | Dahlgren, Bo Erik Gustav C. f.1923. GFSU F17. TL F18 1949-51. SAS 1947-49 och 1951-1982. |
R462 | Ehrnfelt, Lennart Lars Erik.1922. GFSU F2. Flyghaveri 2/8-46. Var observatör ombord B18 som anställd vid FC |
R463*(I/U) | Fernberg, Karl Erik f.1923. GFSU F12. GV* ffl 46-50. Fik fll F5 Bl.a. provfl vid FC och SAAB. Flygplatschef m.m. |
R464/R498 | Foghammar, Olof f.1922. GFSU F1. B3. Avliden 1981-08-25 |
R465*(I/U) | Gehrman, Rune 1923-2007 GFSU F1. B3 B17 B18. Stamff F2, F11 1947-51. Mil flygtid 460h varav 100h S31. GV* 3150 & 3151. |
R466 | Gerdin, Stig Anders f.1923. GFSU F13. Flyghaveri 24/9-45 med J 22 ur F13. Haveriplats F13. |
R467 | Gezelius, Matz f.1925. GFSU:1 F13¹) J22. GFSU:2 °F16 J26 Mustang. Fik fll. Captain KLM. anm. ![]() |
R468*(I/U) | Granqvist, Stig f.1925. GFSU F8. GV* Stam ff/ffl 1946-51 F8, F3. SAS. |
R469 | Helmgård, Per-Alf 1924-1999. GFSU F17. (I/U) Avliden 1999-07-28 Landskrona. |
R470/R508 | Hermansson, Gunnar (1924-1991). GFSU F13 Flög J22. Fask
efter koll med annan J22 19/9-45 (Kontakt 37)![]() |
R471/R511 | Holmberg, Bengt-Erik f.1924. GFSU F8. J9. En SV förkommen. Universitetsstudier. Lektor. |
R472 | Häggström, Bengt Paul.1920-1991. GFSU F1. Segelflygare. Var 1943 instruktör Ålleberg. |
R473 | Idstedt, Bertil Johan L f.1923. GFSU F8.
Deltog i eskort av US-nödland typ PR F-5E [P-38] till F8. ![]() |
R474*(I/U) | Johnson, Elof f.1924. GFSU F12. GV* stamff 1946-50. Ethiopian AF. Mil flygtid 3.600h. KLM. Civil flygtid 15.000h. |
R475 | Karlgren, Torsten f.1924. GFSU:1 F13¹) °F16 Flyghaveri 28/5-45 J26 vid Ekebyholm, Rimbo i Uppland. |
R476 | Larsson nä Ingsten, Lars f.1925. GFSU F12. I/U* |
R477 | Laurell, Gunnar f.1923. GFSU F17. Fll i
Örebro 1946-47. Emigr. Kanada, 28.000 flygtim. (SFT 2/05) ![]() |
R478*(I/U) | Malmquist, Rune f.1924. GFSU F8. Fik,
fll F5. Båda SV utväxlades mot GV*. (SFT 5/02) ![]() |
R479 | Mogren, Bengt f. 1922. GFSU F2. Flyghaveri 18/1-45 med S17BS ur F2 vid Sölvesborg |
R480/R4 | Nilsson, Sture f.1921. GFSU F13. 232 tim på J 22. Trafikledare från 1946 till pensionen. GV |
R481 | Norrman, Sven Erik f.1922.
GFSU F17. Pension 1978. Total flygtid ca. 10.000 h (ÖFS 2/96)![]() |
R482 | Olsson, Holger f.1923. GFSU F8. Airtaco, Europaflyg (Rosén), Sterling Airways. |
R483 | Olsson, Klas Olof Alfred f.1923. GFSU F13. Fask 15/3-49 i J22 ur F8 Norr om Österskär under repövning. |
R484/R509 | Petersson, Per-Arne f.1922. GFSU F12. 700h militär flygtid varav 500h på SAAB B17A/C. |
R485/R515 | Påhlman, Hans f.1925. GFSU F12. Flög B5, B17, J21. SAS 2 år, ki motor CVM >13 år. SAAB fr 1965. |
R486/R488 | Söderqvist, Gunnar f.1922. GFSU F2. S 5 Hansa, S17BS /Saigoog/ (se bildsidan) |
R487*(I/U) | Wallman, Sune 1925-1991. GFSU F13 GV* stamff. UN Kongo 1963 och -64 som capt C-47. Hkp-utbildning. Ostermans Aero. |
Anm. 1 & 2 ![]() |
¹) Av de till F13 fördelade för
GFSU:1 överflyttades senare 5 st. till °F16 i Uppsala för GFSU:2 på J 26 Mustang. Alverstrand blev
senare TL och tilldelad GV 6807/6808. ²) I F-13 Boken "Bråvallavingar" har Gezelius en komprimerad personlig berättelse om sin tid på F13 och J 22. |
FRS-1945 15(47)
32%
R520/R567*(I/U) | Andersson, Stig f.1923. GFSU F8. GV F 8 som TL [enl. Ängeskog] |
R550/R597 | Andersson nä Bellvik, Stig-Lennart f.1925. GFSU F14. Flög B3, B5, B18. |
R565/R612 | Andersson, Karl Axel f.1924. GFSU F2. Fullföljde ej GFSU. Blev ingenjör inom bilbranschen. |
R554/R601 | Andersson, Evert f.1926. GFSU F16.°J26 420 tim. F11 S31 420 tim. Fu över stat & rep.övn FV -52. |
R545/R592 | Andersson, Bertil Edvard. f.1924. GFSU F13 enl. fo. Möjligen tjg även vid F14. Provflygare SAAB. |
R521/R568*(I/U) | Ankers, Nalle 1920-2007. GFSU F9. TL F18, F8. Stamflygförare GV 1946-47 på F8, TL. [Ängeskog]. |
R538/R585 | Bengtsson, Bengt f.1924. GFSU F1. B3. Civil fik hos Ostermans Aero i mars 1947. |
R540/R587 | Biehl, Magnus f.1922. GFSU F8. 1947 stam-ff och GV på F8 [Ängeskog] |
R543/R590 | Blomberg, Lars 1923-2001. GFSU F14. Flygstyrman
ABA 1946-48 o styrman/kapten KLM 1948-1979. Anm![]() |
R558/R605 | Carlsson, Carl-Einar f.1923. GFSU F14. Flyghaveri 10/2-46 med B 18 ur F14. Haveriplats okänd |
R546/R593*(I/U) | Carlsson nä Lilja, Rune f.1926. GFSU
F14. GV stam-ff. Fs i 18172 10/2-46 nödlandn.(Flyghist
Revy 31) Anm![]() |
R542/R589 | Carlsson nä Kornbrink, Hans f.1923. F17: B3 77 tim. Konstruktör/utprovare 1947-1988 |
R528/R575 | Coldén, Lennart f.1921, GFSU F1. Stabs-TL 1951- (var fortfarande Stabs-TL år 1973) |
R556/R603*(I/U) | Engelbrecht, Ulf f.1926. GFSU F2. GV Stamff F1: J30. SAS, Transair, div. charter, Biafra Air Trader etc. |
R564/R611 | Ervik, Åke f.1926. GFSU F17. Flög Sk 10,12,14,15,25. B3, B4, B5, B17, S14. |
R533/R580 | Fagerström, Arne f.1925. GFSU F13. Aeropropaganda/Aero Nord. Sammanlagd flygtid ca 10.000 t. |
R523/R570*(I/U) | Gabre, Rune 1924-88. GFSU F16.°J26. TL och GV i
FV/Marinen. (Artikel KONTAKT 12/13 1973)![]() |
R560/R607? | Geijer, Jan f.1922. GFSU:1 F4 B17, GFSU:2 F14 B18. Ing SAAB, FF motorbyrå, Luftfartsinsp, SAS |
R548/R595 | Haglund, Sture f.1924. GFSU F17. (I/U)* |
R557/R604 | Höjrup, Bengt-Ove f.1923. GFSU F14. FIK våren -47 därefter fll till hösten -48. Flög B3/5/18 och J 22 |
R529/R576*(I/U) | Isacsson, Lennart.f.1923. GFSU F8 sedan F2. Oskadd vid haveri med S17S den 16/5-46. GV stam-ff/ffl 1946-51. |
R530/R577 | Johansson, Åke Sigvard f.1925. GFSU F16.°J26 Mustang. TL F21, F13, F3. |
R535/R582*(I/U) | Johansson nä Jonblad, Lennart "Boogie".f.1923. GFSU F8. 1947-1950 stamff GV på F8 [Ängeskog] |
R536/R583 | Jönsson, Erling. f.1923. GFSU F9. Kapten SAS. Flög bl.a. 747 |
R541*/R588 | Klausson, Kurt f.1922.GFSU
F9. GV*2922. ASA, Torair, Falconair. FlygplatsC Säve. Bok: Med flyget i blodet
![]() |
R534/R681*(I/U) | Larsson, Sven-Åke Arnold f.1925, GFSU F13.TL GV. Flygstaben. Fr.1980 Chef TL F5. |
R562/R609 | Larsson, Gunnar f.1922. GFSU F14. " 51 Lasse". F.d. sjöman. Haveri B18 -landn. 1946 utan dödlig utg. |
R527/R574 | Lindman, Per f.1921. GFSU F2. T2, B17, B5. Ostermans Aero. Bl.a. Seabee 500 tim. |
R553/R600*(I/U) | Lundberg, Per Gustaf f.1924. GFSU F8. Stamff GV. Flyghaveri 16/6 -49 vid Klippan som fll. |
R547/R594 | Nilsson, Gunnar Helmer
f.1923. GFSU F13. 6/9-46 fask J22 ur F10 vid Simrishamn. Anm![]() |
R531/R578 | Nilsson, Erik f.1923. GFSU F2. Kom att ägna sig åt charterflyg på 50-talet. Flygkapten. |
R526/R573*(I/U) | Nilsson nä Greese, Börje f.1926. GFSU F13. Stamff GV. "72 Hörby-Nisse". Jordbruksflyg. Civil fll. |
R552/R599 | Nilsson, Lars Emil 1923-96. GFSU F1. 1948 ff RAK, TL F1 & F5. LIN. Avd.dir och chef vid LFV |
R519/R566*(I/U) | Nyman, Bengt f.1924. GFSU F16° & rep-övning vid F16. Bl.a. 317 tim J26. TL GV F18 & LFV. |
R539/R586 | Olmin, Nils f.1925. GFSU F17. Flög B3. TL vid FV 1947-77. LFV 78-85. GV. Flygtid ca 1.100 tim. |
R525/R572 | Persson, Gustaf. GFSU F17.
B3. Ostermans 1947-51. DN, Airtaco/Linjeflyg 51-81. 21250 t. Anm![]() |
R532/R579* | Resmark, Bertil (1924-1994). GFSU F9. Stamff GV* nr 2921, AB Jordbruksflyg. TSA [Marika Resmark] |
R549/R596 | Rohdin, Sten Ingemar (1923-2006). GFSU F9. Bl. a. anställd i SAS mellan åren 1952-1972 |
R551*/R598 | Rosén, Arne f.1923. GFSU F14. Bl.a. inom LFV som TL mellan 1947-1968. |
R561*/R608* | Seling, Gösta f.1924. GFSU F2. S17, Tp47. Stamff GV 1946. År 1970 Captain i SAS Thai 1951-1984 till pens. ¤ |
R563/R610 | Söderlund, Olof Gustav Arthur f.1924. GFSU F16. Fullgjorde endast GFSU:1 J26 Mustang på F16. |
R524/R571*(I/U) | Wallbom, Jonas f.1920, GFSU F8. Stamff GV F8. Fik. STI. Rundflyg & jordbruksflyg. Flyglärare. |
R544/R591 | Willix, Björn f.1925. GFSU:1 F4 B17, GFSU:2 F14 B18. FFSU F1 > 33 år inom SAS till pens. .¤ |
R537/R584 | Zethelius, Gunnar Sigfrid f.1925. GFSU F9. Flyghaveri 6/12-45 J 22 ur F9 vid Rörö Göteborg. |
R555*/R602* | Åhnstrand, Olof
"Olle" Helge f.1926 GFSU F16.°J26. En av FV:s yngste
ff .Stamff GV fram till -49. Civil fll Anm![]() |
R559/R606 | Åström, Lennart "Lången" f.1925. GFSU F14. Avsked efter B18-haveri. Avliden 1962. |
R522*/R569* | Ängeskog,
Holger f.1924. GFSU F8. J22. Båda SV* utväxlade mot GV vid överg till stamff 1946
Anm![]() |
Anm.![]() |
Blomberg, Lars var
flygutbildad i USA och hade även varit instruktör i US Air Corps (senare USAAF) där han
bl.a flugit Boeing Stearman som fll. Då han ankom till Eslöv blev han ändå tvungen att
gå igenon "rodrens primära och sekundära verkan".(!).vilket t.ex även Erik
Bratt erfor enl. vad han berättar i sin bok. Carlsson, Rune fsk från B18 ur F14 18/8-48. Landade på norsk mark. Nilsson, Gunnar: Flyglärare i Örebro 1947. Omkom vid flyghaveri med SE-ATN 28/7-47. (SFT 2/05.) Persson, Gustaf: Flygets Årsbok "I luften 2003" s.150-171: Här återfinns berättelsen från en av våra Silverflygares livsöde i: "Gustaf Persson - när livet segrar", av Michael Sanz. (AoH Förlag). Gustaf Persson avled 2009 efter en längre tids sjukdom. Åhnstrand, Olle: Bägge SV utbytta mot GV vid övergången till stamff. Läser om Åhnstrand gör man i Leif Hellströms bok "J 26 Mustang" s.118-122 under rubriken "Minnen från cockpit" (AoH). Åhnstrand deltog även i Kongo 1961 och -62 i två omgångar som pilot i "UN Light a/c Squadron" där han flög Otter/Beaver. Svensk Flygtjänst. Ängeskog, Holger: Bok "Jaktflygare på Kgl. Svea Flygflottilj 1945-1951" och "40 år i luften. Från Anfänger till DC10 1944-1984" |
FRS-1946 15(43)
>34%
R644/R645*(I/U) | Andersson nä Bjerkfelt, Per Olov Erik. GFSU F9. Stamff GV F9 1947 Flyghaveri 16/6-49. |
R652/R653 | Andersson, Bengt Erik f.1927. GFSU F9. Flyghaveri 6/2-47 bana 04 på F9 Säve. |
R654/R655* | Andersson, Arne. GFSU F9. Fik. Kontrakt som ffl. En SV
utväxlad mot GV*
3187&3188. Anm.![]() |
R678/R679* | Andrée, Göran f.1926. GFSU F9. Stam-ff. B17, J21, J28 m.fl. GV. Civilt: SAS & stort antal utl. flygbolag. |
R640/R641*(I/U) | Bertilsson, Sven "Berra" 1926-95, GFSU F3. F21. Stamff GV* 1947-52. LIN 1958 till pens 1989. Captain. |
R634*/R635 | Blohm, Rolf f.1927. F9, J 21. Stamff GV 1947-52 med fik.1948-51 fll F5. Styrm/capt i SAS 1952-87 |
R626/R627 | Borgestedt, Carl Gösta f.1924. GFSU F9. Flyghaveri 10/2-47 med J21 ur F9 vid F9 Säve. |
R662/R663*(I/U) | Brunstorp, Sten f.1925. GFSU F6. Stamff GV. Flyghaveri 21/7-48 med B18 ur F14 markkoll N Växjö |
R692/R693 | Dahl, Yngve f.1925, GFSU F14. (okänd för KOSV) (I/U)* |
R622/R623 | Danielsson, Börje f.1925. Stamff GV F17. Fik/Fll F5 till 1952 (GV 3178) Civ. karriär i bl.a. KLM & Swissair. |
R698/R699 | Ericsson, Christian f.1925. GFSU F3.(I/U)* |
R618/R619*(I/U) | Eriksson, Sture P. E f.1925, GFSU F9. Stamff* 1947-52 vid F8. TL F8. Fick GV nrs ? |
R638/R639 | Forsberg, Per Arne f.1925. GFSU F9. Flyghaveri 19/8-47 med J 21 ur F9 vid sjön Mjörn i Västergötland |
R628/R629 | Gantell, Rune Karl Emil f.1925. GFSU F17. LFS |
R646/R647 | Gunnfors, Bengt f.1926. GFSU F9. Stamff F18 GV 1947-52. SAS. Total flygtid mellan 17-18.000 h. |
R630/R631 | Hedman, Nils f. 1926. GFSU F9 (Okänd KOSV) Inga uppgifter |
R616/R617*(I/U) | Hjelm, Georg f.1923, GFSU F14. Stamff/ffl 1947-52. Därefter anställd i KLM |
R674/R675* | Holmberg, Carl-Hugo f.1925. GFSU F9. Stamff/ffl 1947-52 SV* utväxlade mot GV nr 3513-3514. |
R688/R689*(I/U) | Håkansson, Bertil. GFSU F9. Stamff-ffl 1947-52. GV. Capt. LIN. Flyghaveri 20/11-64. Linjeflygs fpl vid Ängelholm. |
R656/R657*(I/U) | Johanson, Arne f.1923. GFSU F17 B3. Kom därefter att börja inom FV:s TL. GV. Ingenjör. |
R686/R687*(I/U) | Johansson, Bengt f.1926. GFSU F14. Stamff/ffl F11 mellan 1947-52. GV och retur av SV. |
R690/R691 | Johansson, Lennart f.1926. GFSU F6 Ytterligare uppgifter om honom har tyvärr ej framkommit! |
R680/R681 | Karlsson, Lars 1925-2002. GFSU F9. Kan ha slutat i FV av personliga skäl innan han fullföljde GFSU. (K.K.)Anm2. |
R658/R659 | Kollberg, Lennart f.1926, GFSU F6. Helikopterutbildning 1955. Avliden 1968. |
R694/R695 | Larsson, T. G. f.1926. GFSU F3 (okänd KOSV)(I/U)* |
R666/R667 | Lindqvist, Rolf f.1924. GFSU F6. B17, B5. GFSU:2 F14. B18. Därefter anst. inom polisen till pens. |
R614/R615 | Lundin, Per-Olov f.1926: GFSU F3. Överstatsfurir 1948.TL 1949-51 (civil). Flygkapten SAS. |
R632/R633 | Löfgren, Bertil Hugo f.1924. GFSU F9. Flyghaveri 6/2-47 med J 21 ur F 9. Markkollision. |
R684/R685*(I/U) | Mattson, Åke Paul f.1923. GFSU:1 F6, B17 GFU:2 F14 B18 fik, fll F5.Stamff till 1952. GV |
R682/R683* | Nebel, Carl-Hugo f.1926. GFSU F17. Stamff F17. B17, B/T18, En SV utväxlad. mot GV nr 3173-3174* |
R620*/R631 | Nordin, Stieg f.1925. Mellan 1947-1954 stamff/ffl. Erhöll GV* s/n ej kända. Behöll en SV. Civil ki vid F10 |
R664/R665 | Nyman, Axel Birger f.1926. GFSU F3. Flyghaveri 15/4-47 med B 17 ur F3 vid Knutstorp Skåne |
R624/R625 | Nyström, Lars-Erik f.1922. GFSU F17. Sk10,12,14,16,25. Klemm-35, Safir, J9. Fik fll F5 1948. GV 3175.1400h SAS 1952-82 |
R676/R677* | Oremo, Rune 1925-89. GFSU F9. Stamff & ffl/ F15. GV. SV återl. Skadad vid haveri med J29 14/3-58. Kongo 1962-63 |
R660/R661(I/U) | Pettersson, Kjell Gustaf f.1926. GFSU F6. Flyghaveri 3/7-47 med B 18 ur F14 vid Falkenberg |
R642*/R643 | Portefaix, Jules f.1924. GFSU F9. Stamff 1947-52 GV F18 Leveransflög J28B. SAS, Tunis Air & Thai Air |
R648/R649(I/U) | Rosdahl, Ebbe f.1925. GFSU F14. Stamff 1947. Flyghaveri 18/3-49 med B 18B ur F14 sydost om Halmstad. |
R650/R651(I/U) | Runbäck, Per Erik f.1927. GFSU F9. Flyghaveri 4/3-47 med J 21 ur F9 vid F9. Motorstopp under start |
R696/R697*(I/U) | Törnblad, Ander f 1927 GFSU F3. Stamff/ffl GV 1947-52. FN Kongo 1962 & 1964. Captain C-47. |
R636/R637* | Utterborn, Ceylon 1924-2001. GFSU F9. Stamff/ffl GV 1947-52. Anst.1951 som SAAB-provflygare till 1977. |
R670/R671*(I/U) | Wendel, Knut Bertil f.1928. GFSU F14. Stamff GV F14 1947-52. TL F12, F10, F17. GV nrs ??? |
R668/R669 | Westerdahl, Lennart f.1925. GFSU:1 F17 B3, GFSU:2 S14 Stork. GFSU: F1 B18B. Flygreservkåren. Sk 16. |
R672/R673(I/U) | Westesson, Erik f.1925. GFSU F17. Stamff 1947-49. Flyghaveri 10/1-49 med T1B ur F17 i Östersjön SO om Karlshamn. |
![]() |
Anm1: Arne Andersson kom att flyga ett skiftande antal olika fpl-typer bl.a. som stamff vilket var långt ifrån vanligt förekommande för denna kategori ff, eller vad sägs om denna repertoar: Sk12, Sk14, Sk15, Sk16, Sk25, Sk50, nosSk14 och De Havilland Chipmunk (prov). B17 (på F7) J9, J21, J22, J28B, J28C och J34 Hawker Hunter plus Tp52 Canberra (för Firman). Hkp: Bell 47, Hkp 3 och Hkp 4. Segelflyg: SG 38, Grunau Baby och Kranich. Han bogserade segelflygplan under F5 perioden och civilt flög han D.H. Moth, Piper Cub m.fl. plus Caudron Pelikan, alla i Linköpings flygklubb. Vidare deltog han i hemflygningen av SK 50 från Holland och Canberran från England samt Hkp 3:an från Italien. Mellan 1955-1990 tjänstgjorde Arne som teknisk expert i Försvarets Haverikommission för fpl J28, J34 och Sk-fpl, Tp-fpl och helikoptrar. |
Anm 2. Lars Karlsson: De bägge vingarnas s/n R680/81 bekräftas av sonen Tore Karlsson.2009-07-31 |
RFS- I & RFS- II: Märkesnumren
med FET numrering är bekräftade serienummer tilldelade resp. ursprunglig
märkesinnehavare. För RFS-I skedde detta efter examen på resp. flottilj och för RFS-II
kom silvervingarna att utdelas på Frimurarhotellet i Eskilstuna på examensdagen.
Utdelningen förefaller ha skett i sk. avgångsordning där en lista
med helt ny numrering på eleverna fanns framtagen (alltså ej enligt uppställningen
i fo) till examensdagen. Vissa "missar" har uppenbarligen ändå
förekommit vid tilldelningen och är alltså ej hundraprocentig. Mönstret är dock
entydigt och övertygande för att kunna vara till stöd.(Källa: flygelev 72 Olle
Malmsten senare GFSU elev 6 Malmsten). FRS 1941: Från och med denna kurs kan man ana att FV försöker tilldela märket till eleverna efter bokstavsordning men att en del "missar" förekommer, vilket gör att man inte kan gissa sig till vem som borde ha ett visst märkesnummer i verkligheten. Dock förefaller mönstret entydigt men kända märken är alldeles för ringa till antalet. FRS 1942: Märket har detta år utdelats i strikt bokstavsordning/nummerordning avseende vinge # 1. Extravingen = inget system. FRS 1943: Även för denna kurs är ambitionen uppenbarligen att märket skall utdelas till eleverna i bokstavsordning. Dock har tyvärr en "miss" uppstått, såvida inte Anders Lundquist har tilldelats R381/R382, men detta skulle vara lite väl tillrättalagt för att ej genomskådas, varför webmaster avstår från att fylla i denna ruta. ;-) FRS 1944: Även detta år utdelas märket i bokstavsordning/nummerordning avseende vinge # 1 men uppenbarligen inte alls för "extravingen". FRS 1945: För denna kurs utdelades alla märken i den ordningsföljd eleverna finns listade enlig fo B 132 20/10 1945. FRS 1946: SV har för den sista kursen utdelats "parvis" i nummerföljd jämna/udda i den ordning namnen listats i fo B 117 12/10 1946. |
Därmed kan man vara ganska säker på, att det högsta serienummer som någonsin utdelades "i tjänsten" var Christian Ericsons "extravinge" # R699. Samtliga "överblivna" märken från denna tidsepok och som är numrerade inom R700, R800 samt R900-serien utdelades aldrig! Högre nummerserie än så existerar veterligen ej. Det skall i så fall vara endast ett unikt märke - nämligen R1000, men antagligen slutade serien vid R999. Möjligen beställde Flygvapnet "tusen märken" av Sporrong & Co och fick kanske därmed rabatterat pris - trots att det i själva verket stannade vid 999 stycken ;-) Flygvapenmuseums samlingar innefattar silvervingar t.o.m. R900-serien, men märken ur denna serie förefaller inte vara särskilt vanligt förekommande på den "privata samlarmarknaden". Någon "håller" kanske på dessa märken - eller så har de sedan lång tid tillbaka gått till makulatur där endast ett begränsat antal märken "överlevde", med anledning av att det alltid har existerat människor som inte gör vad dom blir tillsagda att göra! |
Notera punkten mellan R och numret.
Silvervingen på bilden (baksida) ovan uppvisar en en viss patina och den närmast vita "silverfärgen" i centrum av märket finns endast kvar på märkets fram- och baksida där fastsättningsmuttern skyddat det från oxidation. Vingen har dessutom förvarats i Sporrongs vita originalask, men trots detta har dess baksida påverkats av tidens tand. Serienumret föregås av bokstaven R åtföljt av tre siffror. Av någon anledning har märken från och med 800-serien även en "punkt" präglad mellan bokstaven R och sifferserien (se Infälld bild visande s/n för R.836 som exempel). Dessa vingar kan med stöd av resonemanget ovan alltså aldrig ha varit utdelade och har därför ej heller någonsin prytt några flyguniformer! |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Vingarna ovan till vänster har däremot garanterat burits å flygvapnets uniform m/30 och tillhör kategorin "intressant objekt" för samlaren. Tvåsiffriga silvervingar är sparsamt förekommande och betingar därför oftast höga belopp om kontanter är inblandade, såvida man inte råkar ha tur att hitta ett märke på "loppis" t.ex... Men "mirakel" har ju faktiskt inträffat förr. Om du lyckats med att inlemma en silvervinge inom nummerserie R1-R9 i din samling kan du skatta dig lycklig och är minst sagt en "lyckans ost". Sammanfattningsvis: Numreringen av silvervingarna kan i grova drag härledas till rätt årskull, men i vissa fall kan det bli missvisande för att inte säga helt fel. Antal märken per individ tycks ha varierat från ett till två exemplar och finns i många fall dokumenterat. Bland de inledande RFS-kurserna förefaller endast ett märke tilldelats per individ. Ytterligare ett märke kunde senare inköpas (?) om så erfordrades - t.ex. efter förlust av det tilldelade märket. I de båda sista kurserna FRS-45 och -46 är mönstret för tilldelning av vingarna tveklöst entydigt och "man" har nu även fått struktur på nummerserien för "extravingen", även om det råkar skilja sig åt efter vilken princip detta gjordes. Saknar man kännedom om vilken vpl ff som ursprungligen tilldelats ett visst märkesnummer vågar webmaster nog påstå, att detta nu går att utröna genom att se efter i listorna ovan, alternativt index-sidans tabell för någon av dessa kurser. I undantagsfall kom ett fåtal märken att utdelas p.g.a. förlust eller skada. |
Teckenförklaringar och förkortningar. ! = För de vingar vars serienummer i listan visas med ett rött utropstecken förefaller samma serienummer även ha utdelats till olika ff. vilket är anmärkningsvärt - men dessa uppgifter har de facto uppgivits av respektive "Silverflygare" - "Pilot error"? * = Silvervingarna (SV) återlämnade/alternativt "sannolikt återlämnade" till FV. En vinge eller båda vid övergången till stamff/ffl, i de fall då två silvervingar erhållits, vilket uppenbarligen inte alltid var fallet. º = Serienummer aldrig bekantgjorda för KOSV. fask=fallskärmshopp fe=flygelev ff = flygförare ffl = Dessa SV blev fältflygare (el. stamflygförare som tjänsten först benämndes) minst en vinge återkrävdes av FV. fik = Flyginstruktörskurs (gamla benämningen) Fr.o.m. 2004 FLU (Flyglärarutbildning) fll = flyglärare fing=flygingenjör fs=flygspanare fsk=flygskytt FV = Flygvapnet GFSU = Grundläggande Flygslagsutbildning GV=Guldvingar nä = namnändring (till ...) ki = kontrollingenjör RAK= Rikets Allmänna Kartverk, Kartverket Resfk=Reservflygkåren SV=Silvervingar. Se ovan TL= trafikledare vpl= värnpliktig... ex.. vpl ff fu = värnpliktig flygförare, furir *(I/U)= INGA UPPGIFTER ______________________________________________ |
![]() Member |
![]() E-postlåda |
Länk till Krigsarkivet. Forskarvägledning. Tabell över inskrivningsområden 1902-1941 och 1942-1969. (Detta nr ingår i värnpliktsnumret). |
Använd "Bakåt-knappen"
för att komma tillbaka till föregående sida. Om du just har surfat in på den här
sidan når du index-sidan genom att klicka på pilen.