SILVERVINGAR
FRS 1945
KUNGL. UPPLANDS FLYGFLOTTILJ
F 16
Ärna var en stor gård som låg cirka fyra kilometer norr om Uppsala centrum. Den köptes i början av 1940-talet in av staten och utgjorde tillsammans med Bärby gård det markområde som togs i anspråk vid anläggningen av en ny flygflottilj, Upplands flygflottilj, vilken tillkom år 1943 och upphörde som sådan år 2003. Området är alltjämt militärt område men nu under namnet Uppsala Garnison och inrymmer skolor och staber för alla tre försvarsgrenarna. Platsen för flygflottiljen kallades under många år allmänt Ärna och namnet blev därmed synonym för flottiljen i Uppsala. Flottiljen kom under hela sin livslängd att förbli en jaktflottilj. Den första Mustangen anlände till flottiljen den 9 april 1945 - på dagen fem år efter den tyska ockupationen av Danmark och Norge. Kriget i Europa var i princip redan över, men ännu återstod hårda strider under ytterligare en månad innan Tyskland slutligen var besegrat. Generalfältmarskalk Keitel undertecknade formellt den tyska kapitulationen i Berlin kl. 00:43 den 9 maj 1945 och stora delar av centrala Europa ligger i ruiner för att inte nämna alla de miljontals människor som förlorat livet. I Sverige anlände den 1 februari 1945 etthundra värnpliktiga flygelever till Eslövs järnvägsstationför inställelse vid flygvapnets flygreservskola (FRS-45) för att där påbörja grundflygutbildning. Denna s.k. GFU kom att omfatta en period på ungefär åtta månader och där resultatet av deras vedermödor resulterade i att 47 st. av eleverna kan lämna skolan med godkända betyg och nyvunna flygarvingar i silver - den synliga bekräftelsen på deras nyvunna färdigheter som värnpliktiga flygförare (Kategori D). Den 19 oktober 1945 lämnar de Eslöv för en kort period med permission innan de åter måste inställa sig i flygvapnet. Denna gång på någon av de flygflottiljer de tilldelats. Bland dessa 47 har 5 st. fått sig tilldelade flottiljen på Uppsalaslätten Här kommer de att påbörja GFSU eller grundläggande flygslagsutbildning. Denna är uppdelad i tå olika omgångar och brukar skrivas GFSU följt av ett tecken för kolon och siffran för vilken "omgång" som avses. Flygplanstypen för dessa fem kommer i huvudsak att ske på den nya Mustangen. Eller J 26 som flygvapnet kallar denna redan smått mytomspunna "vildhäst". Dessa fem "utvalda" anmäler sig därför på "Ärna" den 1:a november 1945. Kriget i Europa är slut sedan fem månader tillbaka, men någon förändring av den svenska militära upprustningen är knappast aktuell. Kort efter deras ankomst till
flottiljen anländer ytterligare en "yngling" och som därigenom återser sina
forna kurskamrater från Eslöv: "Etersläntraren" är Olle Åhnstrand, som
enligt givna direktiv först inställt sig på flottiljen i Barkarby. Men efter sin
ankomst hit får Åhnstrand omgående nya instruktioner och beordras att inställa sig på
F 16, vilket sker samma dag. Tydligen hade "någon" ändrat sig eller vad detta
föga militäriska handlande kan tänkas ha haft för orsaker. |
VPL VICEKORPRALER SPAKAR J 26 MUSTANG !
![]() |
Framför J 26 ur 2:a divisionen F 16 står uppställda från vänster vpl ff vk Olle Åhnstrand, vk Rune Gabre, vk Olof Söderlund, vk Bengt Nyman, vk Åke "Fifty" Johansson och vk Evert "Sexan" Andersson. Samtliga närvarande. Mustangen till höger är 26025 blå Filip och tidpunkt någon gång februari/mars 1946 (GFSU:1). Sexan Andersson är endast 19 år när fotot togs och de övriga har med nöd och näppe lämnat tonårsåldern bakom sej. Samtliga bär ryggfallskärmar och "kudden" som de bär under armen är varken någon kudde, sittfallskärm eller gummibåt utan fast mer en original sittdyna. "Aluminiumsmaken" undveks med hjälp av denna dyna då Mustangens förmåga att hålla sig i luften närmade sig 8 timmar med extratankar! En hel arbetsdag utan lunchuppehåll alltså. |
Olle Åhnstrand, GFSU:1, F 16 året 1946. Här utrustad med ryggfallskärm type B-8 (?) och kånkande på den ständig medförda och något "mystiska" dyna som inte fick kvarlämnas i fpl. Foto: Evert Andersson via Rolf Jung |
![]() |
Som framgår av Don Greer:s illustration var stolen i Mustangen djupt skålformad och här passade den "mystiska kudden" som Silvervingarnaa släpade på till och från sina Mustanger. Anledningen till att denna sittdyna inte lämnades kvar i fpl efter avslutad flygning är fortfarande ett litet "mysterium". Var sittdynan kanske av någon outgrundlig anledning kanske att betrakta som "stöldbegärligt gods" och därför måste förvaras "under lås och bom" efter avslutad flygning? Ingen minns längre anledningen till detta ständiga "kånkande" på denna dyna. Sannolikt förhöll det sig så, att i och med mustangen inköptes från USA införskaffade man en ny typ av ryggfallskärm varför man inte längre kom att sitta på själva fallskärmspacken! Detta "kompenserade" man då med sittkudden! På stolens rygg fanns det även en kraftig pansarplåt monterad och utgjorde åtminstone till viss del ett någorlunda gott skydd mot beskjutning och splitter bakifrån. Stolen var justerbar i höjdled vilket kanske kan förklara att det på många fotografier kan förefalla som att vissa flygförare förefaller anmärkningsvärt småväxta. Ill. Squadron Signals: P-51 Mustang in Color 1982. |
Dessa sex vpl ff ur FRS-45 var alltså
tidigt med och kom till 2 div F16 redan i oktober 1945 som nybefordrade vicekorpraler.
Någon lägre grad än så var alltså omöjligt att få sig tilldelad. I så fall
benämndes man såsom varande menig. "Mustangen var ju inte
utrustad med något dubbelkommando och därför blev man tvungen att klara sig bäst det
gick med de instruktioner man erhöll före premiärflygningen. Jag kommer ihåg hur jag
satt och läste instruktionsboken i Mustangen som stod uppställd i hangaren. När
jag tittade ut över dess långa nos och vad som föreföll vara en enormt stor propeller
tänkte jag, att det här kommer aldrig funka! - Nog kände man lite skrajsen, men
det var säkert alla innan den första flygningen. Men samtidigt kändes det ändå
väldigt spännande på något vis och det fanns absolut ingenting som kunde få en att
låta bli, även om det så blev det sista man gjorde! |
Och man flög väldigt försiktigt och
med en väldig respekt för "vidundret". Vid det här laget hade jag redan
passerat honom, men han var en klok man och sade inte åt mej att dra på igen och gå om,
för då hade det säkert gått åt h-e! Till slut satte sig kärran ungefär mitt på
Ärnafältet och det var precis att jag kunde stanna borta vid "Sibirien"
på andra sidan fältet. Ståhlhandske hade inte sett att jag bara hade 20 graders klaff
ute i stället för full klaff som man skulle ha. Kärran bara flöt och flöt... |
Här flyger Evert "Sexan" Andersson i kollegan Olle Åhnstrands "egen" Mustang blå Niklas 26031, som unikt nog hade kropp och översida målad i olivgrön camouflagefärg och ljust blågrå undersida, vilket endast en enda Mustang till kunde uppvisa - nämligen vit Bertil. Olle Åhnstrand sköter kameran och nog förefaller avståndet vara "i minsta laget". Ett vidvinkelobjektiv hade inte varit helt fel i det här läget - eller varför inte en digitalkamera med en massa pixlar . . |
Här visar blå Niklas upp sin vänsterprofil. Samtliga bilder är kopior av kopior och är inskannade av webmaster i början av 2006 efter att ha fått indikationer på att sådana bilder fortfarande ev. kanske skulle kunna finnas bevarade och som i stort sätt fortfarande inte var publicerade och därför okända för flygintresserade. (Inte minst för alla "Mustangfantaster"). "Flera" bilder skulle finnas tagna i luften på just denna speciella Mustang. Ett "mindre antal" fotografier har kunnat återfinnas, men tyvärr förefaller lejonparten av de bilder (negativ) som "Sexan" Andersson tog under sin GFSU- period på F 16 sannolikt på ett eller annat vis förkommit, vilket naturligtvis är ytterst beklagligt eftersom de i sig är ett tidsdokument och därmed flyghistoriskt intressanta. "Sexan" var f.ö. den enda bland "Silvervingarna" som innehade fototillstånd på flottiljen och han tog enligt egen utsago "åtskilliga rullar med en småbildskamera" (24x36) som väl vid denna tid inte var så vanligt förekommande bildformat. Om man hade haft tillgång till Anderssons försvunna negativ skulle man antagligen ha kunnat utläsa serienumret 26031 till höger om flottiljsiffran 16. Bilden är vid detta tillfälle fotograferad av Olle Åhnstrand med Everts kamera "någon gång" under år 1946 eller 1947. |
![]() |
Blå Niklas som modell på IPMS Open i Solna 2008
Ironiskt nog var det en
"Silvervinge" som blev blå Niklas "baneman" Matz Gezelius (FRS-44)
brakade in i blå Niklas när den stod uppställd på Sövdeborgsfältet. Vid
händelsen var denna Mustang emellertid inte längre målad i sitt gröna/grå
färgcamouflage utan hade uppenbarligen före det tragiska tillbudet blivit avlutad,
vilket klart framgår av de bägge bilderna nedan som då togs för haverirapportens
räkning. Fpl sändes till CVM med hopp om att det skulle kunna repareras, men skadorna
visade sig vara av så allvarlig art att 26031 måste kasseras och kom istället att
kannibaliseras på reservdelar. Krigsrätten dömde vpl ff Gezelius för tjänstefel och
han sändes i sin tur till att avtjäna "Tre Da´r i Buren" utan att
"kasseras". Här föjer ett utdrag ur förhörsprotokollet som visar att man
inte bör vara för allt för säker på sin sak och därför fuska med
"utkikeriet": "G. skulle verkställa återflygning till F 16 den 27/8 1947
kl 15:00. Planet Sk 16 var uppställt enl. skiss. I samband med att G. steg i planet såg
han sig omkring och just då startade de tre sista fpl J 26, som nyss stått uppställda
på parkeringslinjen. Sedan motorn startat och efter vissa andra förberedelser körde G.
ut mot fältet. Han hade därför bestämt klart för sig att inga andra fpl funnos i
hans väg. När fpl just börjat röra sig framåt kontrollerade G. oljekylningen och
såg därför ned i fpl ett ögonblick. Omedelbart han sedan tittade upp, såg han det
andra fpl J 26 - men var då kollisionen oundviklig. Farten var vanlig
utkörningsfart." /Mats Gezelius, Furir Vittnet: Furir Emanuelsson 2 Div: "E. tjänstgjorde som TL vid fältet och befann sig omkring 50 m från Sk 16 uppställningsplats vid fältet. Han såg när Sk 16 startade motorn. Efter detta kom en J 26 bogserad av en lastbil från verkstaden enl. på skissen angiven väg. Sistnämda fpl parkerades praktiskt taget mitt framför Sk 16. Avstånd ca 75 m. Strax efter körde Sk 16 framåt och kollisionen skedde. Vid detta tillfälle fanns endast denna J 26 på parkeringslinjen. /Emil Emanuelssson, Furir. Vittnet korpral Ekmyr, 2. div: Befann sig vid tältet. E. vitsordar till alla delar Emanuelssons berättelse och tillägger att han såg att föraren på Sk 16 under framkörningen sysslade med något i fpl och därvid var framåt nedåtböjd. Föraren tittade upp omedelbart före kollisionen. Foto: KrA. |
![]() |
Evert Andersson blev aldrig stamflygförare utan kom att behålla sina vingar av silver under hela sin tid i flygvapnet som s.k. furir över stat: " - Ingen brydde sig om att jag hade silvervingar och något tal om att jag skulle lämna in dessa och få guldvingar blev det inget av och fördes heller aldrig på tal", berättar Evert. Han förflyttades under året 1948 till F 11 utanför Nyköping och där kom han bl.a. att bli influgen på S 31 Spitfire Mk XIX . "Jag kom att flyga - precis på timmen när - lika många flygtimmar på "Spitten" som jag gjorde på Mustangen, d.v.s. 425 timmar vardera... Ja, det blev bara "ångflyg" för mej och jag flög aldrig in mej på Tunnan. Jag slutade i flygvapnet 1952 och så småningom tog jag mej till civilflyget", berättar "Sexan" bland annat . . . Namnet "Sexan" kom sig f.ö. av att det i RFS-45 ursprungligen fanns alldeles för många med namnet Andersson för att kunna hålla isär dessa, varför det föll sig naturligt att omnämna var och en med det elevnummer han hade tilldelats. Även Åke Johansson "drabbades" av denna sed. Han hade tilldelats elevnummer 50 och kom att bli känd under synonymen Fifty. Sannolikt ett tidigt exempel på språkets "smyganglifiering". |
Evert Andersson och 2. div. samtliga Mustanger står
uppställda på snörrät linje. Foto:
Evert Andersson via Rolf Jung
26020 blå Adam
F16 2:a divisionens 26020 bA - ingen svart
"trampmatta" är ännu påmålad
Varmkörning innan dagens flygpass.
Fältet förefaller vara täckt av ett tunt lager snö. Datablocket på J 26:an är med
viss möda läsbar med lupp och texten lyder "U.S. Army P-51D-20-NA SERIAL NO. AAF
44-63992" vilket efter en snabb titt i Leif Hellströms suveräna bok J26 Mustang, genast ger
vid handen att vi här har att göra med 26020 d.v.s. den första Mustang som
tilldelades andra divisionen (blå) och som blev fpl-individen blå Adam (bA) efter att
1.div (röd) hade fått sin beskärda del av de först tilldelade Mustangerna som
levererade under våren 1945 och vilket skedde innan Tyskland ens var formellt besegrat av
de allierade. En bit bort syns ytterligare ett antal Mustanger stå uppställda.
Denna bild är nästan osannolikt detaljskarp och för er som är modellbyggare av litet
större skala av mustamgen kan på bilden med all önskvärd tydlighet urskilja skruvar
och nitar framträda med häpnadsväckande kontrast p.g.a. varierande färgskiftningar i
oxideringen mellan de olika materialen. Värt att notera är landningsstrålkastaren i
profil med G:la Uppsala kyrka urskiljbar alldeles i bakgrunden! Just den
här mustangen kom att överleva hela flygvapentiden och mer därtill. Dess historia
anses vara, att just detta exemplar långt senare försåldes till Israel 1952 och kunde -
tack vare förtjänstfull insats av svenska flyghistoriker - efter 13 år i israelisk ägo
slutligen återbördas till Sverige 1965. Den kan idag beskådas - och en vacker dag
kanske den t.o.m. kan avnjutas, efter en mer fullvärdig restaurering, på Flygvapenmuseum
i Linköping. Fpl är nu åter märkt som blå Adam precis som den var märkt då
Evart Anderson flög den (bilden ovan). Huruvida FV-exemplaret verkligen är den
"genuina" 26020 vet nog ingen med absolut säkerhet. Många hävdar att
mustanger som som står uppställda på museer såväl som flygande "war birds"
från tiden för andra världskriget mest består av "olika delar från skilda
mustanger i tät formation". Som framgår av bilden nedan finns det inte mycket som
påminner om bilden ovan - eller hur? Varför har man polerat upp den på det här viset
t.ex? I cockpit på den svartvita bilden ovan sitter Evert Andersson. Det är helt
säkert! Foto: Evert Andersson via Rolf Jung |
Flygvapenmusei samlingars 26020 som blå Adam
m tex |
Normalt tog man ut omkring 1500 hk
under start. Jag sköt gasreglaget framåt. De olika övningarna följde så slag
i slag hela sommaren 1946. Snart var vi förtrogna med vår arbetskamrat Mustangen. Jag
minns hur vi dansade runt över ett kritvitt molntäcke där vi jagade varandra i långa
luftstridsdueller och kan ännu i minnet se de slanka flygkropparna med blänkande
solreflexer mot en mörkblå himmel. Rune Gabre avled 1988.
t |
Fyra mustangförare ur FRS-45 på 2 div/F16 år 1947. "Fifty" sköter "Sexans" kamera och är av denna anledning därför inte själv med på bilden. Från vänster Rune Gabre följd av Bengt Nyman, Olle Åhnstrand och Evert Andersson. Söderman är ej längre kvar i gruppen vid denna tidpunkt. Flygtjänsten vid F 16 påbörjades under försommaren 1944 vid flottiljens första division som då hade utrustats med det svenskbyggda jaktflygplanet J 22. Efterhand växte flottiljen och bestod sommaren 1945 av tre divisioner Samtidigt tillfördes en ny flygplanstyp, nämligen den redan då välkända USA-tillverkade North American P-51 Mustang som fick den svenska beteckningen J 26. Flygplanen inköptes av USA och finns utförligare beskrivet på annan plats. Mustangen kom att bli smått legendarisk och perioden beskrivs som "en härlig tid" av många f.d. mustangförare men mustangen var även omtyckt av markpersonalen vid F 16. Foto: via Rolf Jung |
Fotografi ur webmasters samlingar. Foto: Carl-Åke
Bergman
Flottiljen hade också ett mindre antal bomplan av typ Northrop B 5 som modifierats för att kunna användas för i första hand målbogsering av så kallad "korv". I de många olika momenten som ingick i utbildningen till jaktflygare övade man även skjutning "på riktigt" med Mustangens sex stycken .50-kalibers browning kanoner. Kalibern angavs på detta vis eftersom Browning var ett amerikanskt vapen och med kaliber i delar av tum. Cal .50 motsvarar 12,7 mm vilket var en kaliber som var mycket vanlig inom både US Army och Army Air Forces vid denna tid och som användes bl.a. som defensiv beväpning i de amerikanska bombplanen över det ockuperade delarna av Europa under kriget. Men var på intet sätt att anse som särdeles grovkalibrigt. De flesta tyska jaktplanen hade under krigets senare del fått en övervägande beväpning av 20 millimeters automatkanoner. |
![]() |
Två av F16s "korvdragare" i bild. I cockpit närmast Evert "Sexan" Andersson redo för ett pass i B-5:an cirka 1946. |
Efter det att vi hade fått öva tillräckligt för att anses bemästra skolanfall mot luftmål fick vi även flyga in oss på B 5:an för att på så vis kunna vara självförsörjande under de olika övningsmomenten. Efter hand blev det dags att påbörja måldragning. Skjutningen mot luftmål gjordes mot en s.k. korv som var en långsmal utspänd tygcylinder ungefär 5 meter lång och som manövrerades av en tekniker i baksits och allmänt omnämnd som "korvgubben". Korven var fäst i en lång stållina som vevas ut omkring 300 meter efter B 5:an för att inte träffas av kulorna från kamraterna som brassade på mot korven. Mustangerna hade försetts med olika färger på kulorna för att på så vis senare kunna veta vem som hade skjutit på respektive korv. Antalet träffar registrerades genom att man räknade antalet färgade kulhål. Ett korvdragarpass kunde ibland röra sig om 4-5 timmar och innebar åtskilliga korvväxlingar. Övning i luftstriderna övade vi över i förväg utsedda områden och dessa utkämpades alltid man mot man på någon av F 16:s målbanor. En av dessa var belägen över Lårstaviken, en långsmal vik som sträckte sig i öst-västlig riktning av Ekoln sydväst om Uppsala. Dessa luftstrider ägde ibland rum över Funbosjön (öster om Uppsala), eller över Tämnaren som låg cirka 4-5 mil norr om F 16. Man höll sig mellan en lägsta tillåtna höjd på 1500 meter till maxhöjden 4500 meter. Framflygningen skedde alltid i rote (2 fpl) och på målbanan gjorde vi uppdelning och utflygning där det gällde att få upp maximal hastighet innan man svängde till kontrakurs. Sedan dök man för att få upp högsta fart inför mötet med motståndaren d.v.s. rotekompisen som nu iklädde sig motståndarrollens roll. |
"Sexan" öppnar sitt "kontor" för ytterligare ett tufft flygpass! Dessa var vanligtvis långa och ibland rejält fysiskt påfrestande. Särskilt vid övande av kurvstrid oftast under både många och höga G-belastningar. Efter avslutad strid kände de sig oftast som "man släpat ett piano uppför en trappa!", vilket ju säger en hel del. Några G-dräkter inköptes ej av svenska flygvapnet i anslutning till mustanginköpen trots att "färdigutvecklade" sådana anti-G-byxor var i allmänt bruk inom samtliga USAAF Fighter Groups vid tiden för slutstriderna över Tyskland under våren 1945. Nu var emellertid Luftwaffe inte längre något reellt hot utan var vid denna tid snarare att betakta som "a non existent threat!", alltså ett icke längre existerande hot för Army Air Force som faktiskt hade "air superiority" vid denna tidpunkt. Det "tredje riket" var i praktiken redan"kaputt"... Man kan se att ryggfallskärmen är rejält platt - lågprofil skulle vi säga idag - och i stället för att ha en tjock sittfallskärm knske det av nödvändighet krävdes en "sittkudde" för dessa tonåringar..? Ryggfallskärmen är av typ Pioneer P-3, Denna nya skärmtyp anskaffades som nymateriel från U.S.A. 1945. Notera de "pluggade" cal .50 kanonerna på bilden ovan! Foto: Evert Andersson via Rolf Jung |
- Bilden är faktiskt smått unik och visar sju amerikanska stridspiloter ur 8th Air Force 352nd FG. Bilden skall ha tagits sommaren 1944 vilket åtminstone vad gäller årstiden verkar rimligt. Det är svårt att avgöra om samtliga ff (pilots) är utrustade med G-dräkter (Anti-G-pants), men helt klart är det att de de fem i förgrunden har sådan utrustning. Tvåan från vänster har flygoverall över sin dräkt, men slangkopplingen är klart skönjbar vid hans vänstra höft. Nr tre har type A-2 jacka av läder. Skuggorna är korta och en "Nissen hut" kan urskiljas till vänster i bild varför fotot utan tvivel tagits i ETO. Vid denna tidpunkt hade svenska piloter antaglien inte ens hört talas om denna nymodighet med Anti-G byxor annat än av de flygförare som hade varit - eller var - störtbombare! Hur som helst återstod det många år innan svenska flygvapnet insåg fördelen - och så småningom - den direkta nödvändigheten av att införskaffa dylika "G-dräkter". Exempelvis levererades "type G-3A" till Army Air Forces av flera kontrakterade tillverkare, bl.a. Munsingwear och Berger Brothers. Möjligen kan orsaken ha varit att dessa Anti "G" Suits av amerikanarna betraktades som så pass innovativa, att de av denna anledning inte utbjöds till försäljning som war-surplus vid denna tid (1945-1947) eftersom dräkten bevisligen gav de amerikanska piloterna klara fördelar under kurvstrider mot fienden. Man kunde "pull more G:s", dvs. svänga under högre belastning än vad motståndaren var förmögen till utan att drabbas av grey- eller blackout och som kunde betyda liv eller död i en s.k. "dog fight" med fienden. |
"Fempoängsbilden" på vit
Bertil s/n 26003 var den första av de två kamouflagemålade Mustangerna av D-typ. Den
andra var blå Niklas som beskrivs ovan. Notera att denna Mustang saknar s.k. spinnfena
eller "dorsal fin" som amerikanarna benämnde denna i efterhand påbyggda
"plåt" som förbättrade den vertikala stabiliteten på alla "bubble
top" modeller. I maj månad 1944 anlände de första mustangerna av D-modell
till England. Det var med högt uppskruvade förväntningar som de amerikanska piloterna
runt om på de olika baserna samlades kring de nyanlända mustangerna. Mustangen, med
modellbeteckningen P-51D-5-NA (NA stod för North American), hade nu fått en droppformad
huv vilket i ett slag gav typen en enastående runtomkringsikt. Den hade även försetts
med förstärkt beväpning men hade den nackdelen att detta även ökade på vikten. De
amerikanska piloternas entusiasm dämpades något efter ett antal kontrollflygningar, där
det visade sig att den nya D-modellen inte uppträdde lika väl i luften som deras gamla
B-modeller! Den steg långsammare och lika illa var det i planflykt. Men vad som än
värre var: D-modellen visade sig ha påfallande dålig stabilitet i vertikalplanet och
var en direkt konsekvens av den sänkta ryggåsprofilen mellan cockpit och fena. Man kom
fram till att det snarast måste monteras en "fin
fillet" (25) för att bättra på den försämrade stabiliteten. Först under
augusti 1944 nådde modifieringssatserna England. Under tiden hade fabriken NAA i
Californien hunnit leverera 650 st. P51D-5-NAs vilka därför måste modifieras
"i fält". Senare levererade modeller kom att byggas med denna ryggåsfena
redan i produktionslinjen och modellen benämndes därefter P-51D-10-NA. Uppgraderingen
inkluderade även installationen av en radiokompass typ MN-26C. Huruvida 26003 hade denna
kompass är obekant. Ingen av de mustanger av senare modell, nämligen P-51D-20-NA
och som kom att levereras till flygvapnet hade emellertid någon radiokompass installerad. Foto: Ulf Gummesson via Rolf Jung |
26003, f.d. "Mary Ann", var
en av de 650 D-5-mustanger som skeppades över till England (s/n 413252 - 413902) som
levererades innan den modifierade P-51-D-10 anlände till "European Theater of
Operation" - ETO. Dessa mustanger i första linjen "förbrukades"
snabbt i samband med den allierade invasionen av Europa den 6 juni 1944. Därför är det
mycket få - om ens några - exemplar bevarade..? S/v profil: KONTAKT 46 |
![]() |
||
Bilden närmast ovan på den amerikanska mustangen - en P-51D-5-NA - "Swede´s Steed III" ur USA:s nionde flygvapen (9th AF) som var stationerad i England och senare på kontinenten som varit under tysk ockupation - medtages endast av den anledningen, att det var alltför svårt att låta bli att göra detta (!) Som synes skiljer det endast 38 st.
byggda maskiner mellan dessa båda D-5 modeller. Här kan den
intresserade läsa mer om vem som flög denna mustang.
|
Stabilitetsproblemet ansågs löst och alla Mustanger efter 44-413902 var modifierade när de lämnade fabriken i Inglewood. Men egentligen uppnådde man aldrig samma goda stabilitet som utmärkte B-typen. Problemet kvarstod till viss del ända fram till H-modellen. Inte förrän denna hade utrustats med en modifierad och högre stabilisator blev man kvitt problemet. Som en direkt jämförelse mellan bilderna ovan har B-modellen vit David, 26001 medtagits. Detta är den avlutade f.d. "Z-Hub" som f.ö. utprovades av Assar Svensson kort innan D-mustangerna levererades till Bromma av amerikanska piloter. I senare leveransomgångar av surplusmustanger kom dessa både att flygas och transporteras landvägen från amerikanarnas surpluslager i Tyskland. Bilden ovan är emellertid tagen ca fem år senare och kan dateras till den 27 juli 1950 och är tagen av Lars Olausson som vid denna tid flög J 26 på F 16. I bakgrunden kan man ovanför nosen på vit D se två st. - då - relativt nyuppförda byggnader till hörande 3/div? och något till höger om den uppfällda huven skymtar en s.k. "jordkulehangar". Vad byggnaden till höger brukades till är ej bekant. |
Notera att gräsfältet där vit
David står uppställd har förstärkts med s.k. pierced steel planking, - PSP, d.v.s.
perforerad stålplank, även den sannolikt amerikansk "war surplus".
Ärnafältet hade ännu inte fått sina permanentade banor av betong utan dessa tillkom
först senare. Då flottiljen sattes upp 1943 var utformningen den traditionella. D.v.s.
ett gräsfält med ca 1500 meters utsträckning i längd och bredd. För Uppsala stads
räkning hade påbörjats ett flygfält redan 1939 vid Ärna, men flygfältet överläts
till flygvapnet år 1942. Omfattning och utseende av Ärnafältet går att se genom att klicka på länken sist i detta stycke. Sträckningen markerades med röd-gula gränsmarkeringsskärmar. Med dåtidens flygplanstyper och flygverksamhet var det en fördel med ett stort gräsfält eftersom behov av att starta och och landa mot vinden var större än som nu är fallet. Särskilt som man ofta startade i anslutet förband, grupp eller division. Med de vanligaste rådande vindriktningarna, samt ut- och inflygningsmöjligheterna som grund, fastställdes senare stråkriktningar för start och landning. Nackdelar med gräsfälten var att dessa under regn- och snösmältningsperioder förvandlades till leråkrar. Av denna anledning använda man sig i viss mån av stålplank som omnämns ovan. Denna möjlighet förefaller ej ha utnyttjats fullt ut och det byggdes aldrig ett komplett bansystem av PSP i likhet med USA:s Fighter Groups stationerade under VK2 på de f.d. engelska flygbaserna som saknade permanenta banor i East Anglia. Utvecklingen med att anlägga betongbanor nådde F 16 först i samband med att Luftfartsstyrelsen byggde den s.k. "Atlantbanan" och som stod klar 1946. Denna bana, kallad "03-21" blev 1700 meter lång och 49 meter bred och i anslutning till banans norra del anlades en uppställningsplatta och som osökt kom att omnämnas som "norra bantorget". Tanken med Atlantbanan var den, att - utöver för rent militärt bruk - skulle fungera som reservlandningsmöjlighet för det civila flyget och därför fick detta namn, som syftade på att man någon gång i framtiden kunde förvänta sig att ta emot flygplan efter färd över Atlanten. Det skulle emellertid utbyggas ytterligare en sådan permanent bana, men först flera år senare. 1952 började arbetet med nästa bana som kom att korsa den första. Här kan man se bansystemet som det såg ut under propellerepoken. |
För cirka 65 år sedan, i april
1946, havererade tyvärr vit Bertil på Ärnafältet då den efter landning kolliderade
med en Sk 15 och måste avskrivas. F.d. "Mary Ann" slutade därmed sina
dagar som instruktionsmaterial under det mindre glamorösa namnet "Fimpen". Av
praktiska skäl kapades ("fimpades") vingarna så att fpl kunde komma in i
instruktionsverkstaden. Fimpen hamnade så småningom på FTS (flygvapnets tekniska
skola?) i Västerås. Vad blev det av den sedan? I dag skulle denna tidiga modell av
kunnat haft en framträdande plats i vårt Flygvapenmuseum - om inte OM hade
funnits. Foto: KONTAKT 49 |
Bilden ovan finns med i Erich Estulfs bok "Från Albatros till Viggen". Efter att ha granskat denna en stund anfäktas man av tvivel över att detta verkligen skulle röra sig om en översyn som bildtexten låter antyda. Sågades verkligen vingarna av vid en vanlig "översyn"? Det förefaller lite väl övermaga - eller? Kan det kanske förhålla sig så, att vad som visas här i själva verket är transformeringen av vit Bertil in i sin nya roll som instruktionsmateriel som en konsekvens av den fatala landningsolyckan?! Efter avlägsnandet av yttre delen av vingen (alltså inte bara vingspetsen som däremot förhållandevis enkelt kunde s k r u v a s loss), framträder tydligt mustangens (då för tiden) innovativt strömlinjeformade vingprofil. Mustangen var konstruerad med sk. laminar-flow airfoil resultat av aerodynamiskt nytänkande inom North American Aviation och som resulterade i ett minskat luftmotstånd. (Texten som den klickbara länken går till borde givetvis lyda: "The P-51 Mustang is the first aircraft ever intentionally designed to use laminar flow airfoils...") |
F 20 Kgl. Flygkadettskolan fotograferad rakt i söder mot Uppsala och visar därmed en något annorlunda horisontbild än vad som vanligtvis brukar anses vara den mer kända eller "klassiska" Uppsalasiluetten. Bilden på "slottet och domkyrkan" framstår från flottiljens horisont som spegelvänd för många Uppsalabor som är ovana vid att betrakta sin stad från detta väderstreck. Det vid tidpunkten fina sommarvädret ser nog däremot sannolikt lika ut över hela Uppland denna dag! |
Denna vackra bild verkar att
vara tagen en lika vacker sommardag - osäkert vilket år. Fotografiet har funnits i
Webmasters samlingar© i "åtskilliga" år och på detta ex. går det att
utläsa serienumret 26014. Därmed kan konstateras att Mustangen inte kan vara Ludvig
från 2/div, men väl röd Ludvig och just detta fpl figurerar i en haverirapport
från maj 1950. Under gruppflygning i trakten av Vassunda strax söder om Uppsala
kolliderar![]() Foto: Webmasters samlingar. Fotograf okänd. |
Bilden ovan har |
![]() |
|
Skellefteå 1999: The right stuff? Yeah - but only the jacket type A-2 Foto: Hans Svensson© | "Mustisen" var alltså inte precis en liten maskin som synes. |
Här startar J26 gul Kalle 26158 från Vallentunafältet som senare kom att visa sig vara för absolut sista gången. Foto: Webmaster©
Stöd Vallentuna
Aviatörförening!
Sponsorer sökes.
FLYG med i en historisk C-47
![]() |
- Kungliga Upplands Flygflottiljs fana med förbandssymbolen
som denna var utformad den 17 september 1944 då den överlämnades av Konung Gustaf V
till flottiljens representant, t.f. flottiljchef och dåvarande överstelöjtnanten
Knut Lindahl, (Senare C F16 1.7 1944 - 30.9 1952). Efter F 2:s nedläggning den 30.6 1974 pekar vissa tecken på att Upplands Vapen "efter en tid" inofficiellt (?) kom att övertas av F 16. Upplandssymbolen förekom bl.a. på flottiljens 35:or och helikoptrar samt fanns även på 2/div. märke "Petter Blå". |
![]() |
http://www.p51.wjackparker.com/ http://www.richardseaman.com/Aircraft/AirShows/Duxford2002/P51s/Sampler/index.html http://www.answers.com/topic/p-51-mustang http://www.sff.n.se/images_minnesten/F16_minnessten.htm F.d. "Gul Kalle" åter som "Twilight Tear" - fotograferad av Anders Presterud©, Duxford 2005 "Bild & Ljud": många mustanger på marken och i luften! http://www.flightlevel350.com/aviation_video.php?id=1364 Gun camera: http://www.sumo.tv/video/1058055 Gul Kalle: http://video.google.com/videoplay?docid=-4163045987164050692 |
F.d. J 26 "gul Kalle" 26158
som ägdes av Flyg-Expo AB Västerås 1986-2002 (SE- BKG) blev med tiden en alltför
betungande ekonomisk belastning att operera från Sverige och kom därför ännu en gång
att hamna på sin gamla krigsbas Duxford i England, som under andra världskriget var
tillhåll för USAAF:s 78th Fighter Group (83rd squadron). Denna mustang inköptes
1949 bland 50 st. surplus-mustanger i en tredje och sista inköpsomgång för det svenska
flygvapnet. Bl.a. hamnade detta exemplar på Kgl. Upplands Flygflottilj. Efter
"många turer" återvänder fpl till Duxford, där det nu drivs av The Fighter
Collection sedan 2002. På bilden har den återfått samma
"kostym" som den en gång hade innan det svenska flygvapnet gav den en svensk
och striktare uniform. En liten detalj skiljer det dock idag! - Den gula punkten i navet
på landsställshjulet har tillåtits att sitta kvar - och cirkeln förefaller därmed
vara sluten! Bilden nedan visar "Kalles" sista start från Vallentunafältet
efter att under en period av återkommande besök varje år visat upp sig i samband med
Lions Flygdag. En fantastisk förmån och nästan osannolik händelse för alla sanna
mustangentusiaster. Var det faktiskt bättre förr? |
1943 |
Kgl Upplands flygflottilj sätts upp enligt 1942 års försvarsbeslut
(försvarsplan). Invigningen äger rum den 1 juli. Jaktflygplan J 22 anländer. Flygflottiljens fana med förbandssymbol bestående av en Vase överlämnas i september. J 26 Mustang ersätter J 22 då de första fem mustangerna anländer den 10 april. Reaåldern. J 29 Tunnan blir flottiljens första jetdrivna jaktflygplan. Överljudsflygplanet J 35 Draken tillföres flottiljen. Drakenversionen J 35F anländer. En lätt attackdivision med SK 60 sätts upp i krigsorganisationen. 5. divisionen tillkommer. Helikopter 3 tillförs. JA 37 Jaktviggen börjar att ersätta Draken. Upplands flygflottilj firar 50-årsjubiléum med flygvapnets huvudflygdag "Flygdagarna -93" . F16 får ny förbandssymbol med riksäpplet - Upplands Vapen - och den gamla symbolen med vasakärven utgår. Flottiljen tilldelas en ny fana med sjuuddig stjärna representerande de sju förband som F 16 har traditionsansvar för. Typinflygningen JA37 flyttas från F4 till F16, hela GTU-verksamheten hamnar på F16 i GTU-Ny. Helikopter 3 byts ut mot Hkp 10. F16 flygdag "Air Show 2001" med internationellt deltagande. Flygskolan för grundflygutbildningen GFU överförs från F 10. I enlighet med Riksdagens beslut den 16 maj 1996 avvecklas Upplands flygflottilj F 16 den 31 december 2003 och blir därmed historia. |
![]() |
![]() |
![]() |
Upplands Flygflottilj |
||
* 1943 2003 |
"Idag är i morgon historia" |
|
/Sven-Olof Olson, f.d. C F20, C F16 , CFV |
Källor: Krigsarkivet Svensk Flyghistorisk Förenings arkiv Wikipedia Flygtidningen KONTAKT "J 26 Mustang": Leif Hellström "Vingar över Uppland" - Ett halvsekel med flyget på Ärna" - F16 1943-1993. Upplands Flygflottilj 1993 "En flygflottilj": Gunnar Asklin 1968 "Flygplansritningar": Björn Karlström USAAF European Theater of Operation (ETO) Credits for the destruction of enemy aircraft in air-to-air combat World War 2. Frank J. Olynyk 1987 354th Fighter Group: William N Hess 2002. Osprey Publishing.©(Färgprofil) USAAF Anti-G pants: Webmaster´s WW2-collection "Svenska Vingar2": Erich Estulf 2000 Intervjuade: Evert Andersson, Olle Åhnstrand. Evert Anderssons fotografier© genom tillmötesgående av Rolf Jung Speciellt tack riktas till Evert Andersson vars personliga upplevelser och minnesbilder inspirerat till kompletteringen med denna sida |
All material within this site is protected under copyright, © and may only be reproduced for personal use. You must contact the Author(s) and/or the Webmaster for permission to use any material on this site for any purpose other than strictly private use. |
|