
Bilden visar lärare och elever ur FV
reservflygskola FRS-42 efter godkänd examen i Eslöv den 21 oktober 1942
Av kursens samtliga 50 elever finns 48
med på bilden¹
Övre raden från vänster, elever: Nr 61
Torsten Sandberg, 34 Nils Holm, 33 Gunnar Hjertstrand, 73 Olle Wiberg, 18 Stig Cronholm,
19 Arne Dahlander, 23 Gunnar Egnertz, 20 Ulf Dahlquist², 3 Johan Adrian Andersson, 25 Lennart Engström, 69 Bo Uhlander,
14 Gunnar Brandel, 65 Lennart Ståhlfors, 49 Gunnar Linell, 63 Björn Sjölander, 39 Bengt
Jungnelius, 7 Rune Andreasson, 37 Karl Gösta Jansson, 4 Bengt Olof Andersson, 70 Gudmar
Wahlstedt, 8 Tryggve Areschough, 46 Lars Larsson, 57 Uno Paavola, 62 Sixten Schoultz, 60
Jens Reiman, 6 Göte Andersson (nä Groning), 40 Eje Kleflund.
Mellersta raden. Observera att vpl fu Bertil
Pettersson (nä Rodell) som står längst t.v. är flyglärare, fll, tidigare fe RFS-3.
Därefter följer elever: nr 38 Otto Johansson (nä Jelkne), 59 Kurt Persson, 48 Arne
Lindman, 53 Lennart Mellberg, 22 Bertil Egéus, 31 Per Hedström, 27 Torsten Grahn, 75
Hans Åhman, 43 Nils Kvist, 42 Nils Kullberg, 13 Fritz Carlsson (nä Hägeby), 71 Dick
Weider, 44 Rune Larsson, 10 Arne Bartilsson, 9 Carl Ingvar Arvidsson, 41 Hans Knutsson, 64
Martin Skoog, 35 Folke Höök, 74 Gösta Åhlberg, 12 Gillis Bengtsson, 1 Per-Olof
Abrahamsson.
Främre raden. lärare: Vpl ff fu Howard
Jakobsson fll², fu Jonsson, fu Bengtson, fu Eve Sassarsson, sg Einar
"Gas-Pelle" Pettersson, fplm Bengtsson, fli Hans Enderlein, lt Silvén, lt Olof
Lindberger, lt Westerholm fll, kn Thomas Ståhlhandske (skolchef), lt Gösta Carls fll, fv
Thorsson, fj Åke Olsson fll, fj Erik Rapp fll, sg Eriksson fll, sg Pettersson fll, vpl ff
fu Assar Svensson fll², vpl ff fu Gösta Jesper Hydén fll, fu Eide Lindelöv, vpl ff fu
Olle Persson (Hagermark) fll, fu Torgny Hultin TL.
_________________
¹ På bilden saknas eleverna Ingvar Lindblad och Per
Sönsteby varför 48 av 50 godkända fe är med på fotografiet.
² Blev senare även provflygare
 |
Vpl ff Johan A.
Andersson t.v. och hans spanare/fsk framför deras Saab B 17 nr 16 på 1940 talet.
Årtalet ej känt. Foto: via Kjell Lindberg |
 |
Flygplanet på
bilden ovan är en P 6 FW 58 Focke Wulf Weihe. Ett civilt eller militärt
registrerat fpl kan man med fog fråga sig när man ser dess "dubbla"
märkning! Typen och den verksamhet den i huvudsak är förknippad med i
flyghistorien var flygfotografering. 1937 organiserades Rikets Allmänna Kartverk
RAK - föregångaren till Kartverket - som ett fristående civilt verk som löd under
Jordbruksdepartementet. RAK:s uppgift var att upprätta och utge geodetiskt grundade
kartor över Sverige jämte sådana kartor för krigsmaktens behov. Hit hörde även
uppgiften att göra höjdbestämningar som underlag för kartorna. Fotografering från
luften för att framställa kartor på fotogrammetrisk väg fick härvid sitt naturliga
genombrott samma år. (Detta är liktydigt med konsten att göra mätningar av
tre-dimensionella positioner hos objekt i världen utifrån två eller flera fotografiska
bilder). Krigsmakten - som benämnes som Försvarsmaken nu för tiden - hade ett uttalat
krav att få korrekta bilder. Flygfotografering hade plötsligt blivit det överlägset
enklaste och mest exakta sättet att framställa kartbilder över stora områden.
Kartverkets (eller flygvapnets) P 6 hade mycket goda flygegenskaper även om fpl
relativa storlek stundtals lämnade övrigt att önska vad avser dess bägge Argusmotorers
sammanlagada effekt om blygsamma 2 x 240 Hp. Ett motorbortfall kunde ses som något av en
mardröm som vi skall få se..!Kriget tog
slut, men i och med det ökade också fotouppdragen för Kartverket. Bl.a hade
efterkrigstidens stadsplanerare fått upp ögonen för flygfotot som underlag för den
moderna kartbilden. Kartverkets fotoflygningar styrdes därmed alltmer över till rent
civila projekt.
Det är nu som Johan Andersson kommer in i berättelsen.
Under hemflygning efter ett fotograferingsuppdrag totalhavererar SE-KAB (ovan) vilket
inträffar den 13 augusti 1946 i Lule älv, invid Porsiforsen i Jokkmokk socken i
Norrbottens län. Start hade skett från Boden på morgonen föregånget av varmkörning
med propellrarna - enligt propellerklockorna - i läge 1200 vid varvtal 1800 rpm. Under
flygning mot Porjus vilken förlöpt normalt, har propellerklockorna visat 1110. Under
stigning har de visat 1135 och vid plané 1110. Vid framkomsten till Porjus har ff
(flygföraren) konstaterat att vädret icke tillåtit fotografering, varför ff beslutat
återvända till Boden. Flyghöjden var då 2000m. Under hemflygningen har ff fört planet
ner i spiraler för att erhålla normal flyghöjd av cirka 200m. Efter knappt 15 minuters
flygning på denna höjd har vänster motors varvtal ökat till 2500 rpm, mot normalt 2000
rpm, varvid propellerklockan visat 0230.
Enär ff trott att propellerfel förelegat, har ff först provat propelleromställningen
vilken icke har fungerat. Ff har därvid givit motorn mera gas vilket dock endast
resulterade i ett ännu högre varvtal. Därefter kuperade ff vänster motor eftersom han
befarade motorskärning. Samtidigt har ff varit övertygad om att hemflygning skulle kunna
ske på en motor. Efter en stund har ff dock märkt att flygplanet börjat att sjunka
(förlora höjd).
Enär flygplanet befunnit sig över Lule älv har ff ansatt nödlandning mot vattenytan.
Före sättningen, där landställ och vingklaffar varit infällda, har ff tvingats flyga
under en kraftledning. Sättningen har skett vid sammanflödet av Lilla och Stora Lule
älv. Bortsett från krökta propellerblad har landningen ansatts så att fpl icke blivit
nämnvärt skadat. Efter landning har besättningen - ff, fotograf och hjälpmekaniker -
skyndsamt tagit sig ut på flygplanets vingar. Då fpl därefter börjat driva mot
Porsiforsen, har besättningen vilka bar FV flytvästar, lämnat fpl utan skador och tagit
sig iland. Fpl har drivit nedför forsen och totalhavererat. Haveriorsaken har varit fel
på vänster propeller...". |
 |
Besättningen är
här räddad i säkerhet på torra land. I bakgrunden Porsiforseen och kan man lätt
föreställa dess väldiga kraft. |
 |
 |
Mannen längst till vänster på
den vänstra bilden är Johan Andersson.De piloter som flög RAK:s flygplan detta år 1946
var nu civila f.d. värnpliktiga flygförare med erfarenhet av flygplanstypen. Huruvida
detta plötsligen krävde någon form av någon behörighet att föra ett luftfartyg för
att få tjänstgöra ombord - ett civilt kompetensbevis utfärdad av den civila
luftfartsmyndigheten alltså, har inte kunnat gå att få kunskap om i skrivande stund.
Men vad hade då haveriutredningen att anföra i
just detta fall? Jo, en s.k. erinran mot ff i det att kuperandet av
vänstermotorn var »mindre välbetänkt med hänsyn till omständigheterna och och
underliggande terräng.» Fotografierna ovan är hämtadee ur Johan Andersons privata
fotoalbum (Gunnar Andersson via Kjell Lindberg), förutom bilden på SE-KAB liksom delar
av texten har som källa den saligen avsomnade flygtidningen kontakt
87/1988.
|
 |
Bilden ovan: Majoriteten på
fotot är vpl ff tillika korpraler ur andra divisionen F10, tillfälligt stationerade på
Rinkaby (Skåne) och året är 1943.
Sittande från vänster: Uno Paavola, Stig Cronholm, John Martinsson (obs! furir),
Lennart Ståhlfors, Arne Lindman och Per Hedström.
Stående: Hans Knutsson och Gösta Åhlberg. John Martinsson var var emellertid
sprungen ur reservflygskola RFS III, därav hans furirsgrad, medan alla de övriga är
från flygreservskolan FRS-42. (Via Lennart Stålfors, 2007). |

|