Svenska
flygvapnet
Varför Silvervingar ? Ett drastiskt avsteg från den första tidens statustyngda flygarkår togs under andra 2:a världskriget i och med utbildningen av värnpliktiga flygförare (kategori D). Med flygvapnets kraftiga utbyggnad uppstod ett akut behov av nya piloter och man beslutade sig för att utnyttja potentialen av ynglingar runt om i landet som hade civila flygcertifikat. I stället för sedvanlig värnplikt erbjöds de en förkortad militär flygutbildning med åtföljande värnpliktstjänst som flygförare, dock inte som befäl utan som korpraler, sedermera furirer. Kategorin värnpliktiga flygförare - som utbildades under krigsåren och fram till 1947 - är intressant på grund av ett i sin tid uppmärksammat beslut av flygvapenledningen: De fick nämligen sina vingar i silver och inte i guld. Av denna anledning har de därför gått till hävderna som "Silverflygare" eller "Silvervingar" - en ytterst exklusiv samling, som med åren tunnats ut till ett fåtal företrädare.
I en artikel i Svensk Flyghistorisk Förenings "Flyghistoriskt månadsblad" gör Nils Söderberg bl.a. nedanstående kommentar till Erik Bratts bok "Silvervingar" där Bratt ger sina synpunkter på att vingarna ej var av guld. »Vid inspektionen av RFS -I (efter datumet på skrivelsen ovan), fanns det inga märken att dela ut och orsaken härtill förklarades av chefen för flygvapnet (general Friis) i olyckligt valda ordalag. I stället för att uppmuntra och inspirera de nyutexaminerade flygarna och framhålla värdet för flygvapnet av deras frivilliga insats gjorde han dem besvikna och det spreds en misstämning bland dem. För övrigt var det ju inte heller sant att deras flygutbildning var av lägre klass och det visste de. Det hade ju helt enkelt inte kunnat tolereras - allra minst av Nordenskiöld - eftersom de jämsides med aspiranterna skulle göra precis samma slags flygtjänst. Han var säkert med på att genom guld- och silverfärg skilja på ordinarie och reservare precis som man gjorde med propellern i uniformsemblemen, men formuleringen måste ha förbigått honom...» Erik Bratt bemöter Söderbergs inlägg enl. följande ur Flyghistoriskt Månadsblad 1988. » Försilvrade flygarmärken i stället för
förgyllda uppfattade vi från början som kränkande. Vi blev aldrig informerade därom
på förhand. Under den första tiden på flottiljerna var silvermärket en nedvärderande
markering. "Epa-flygare". Så småningom struntade vi i det och längre fram
blev det måhända ett hedersmärke inom flygvapnet. Det har nu gått 48 år (när detta skrevs) sedan vi i december 1939 blev inkallade till flygvapnets flygreservskola. (Torvald Andersson och jag kom inte förrän i slutet av januari 1940). Hälften av oss finns inte längre i livet. En tredjedel fick betala med sina liv. Vi andra har nog glömt detta med silvermärkena. Fast längst nere i botten sitter det nog en liten tagg. Av detta skäl och för den framtida historieskrivningen om krigsåren i flygvapnet vill jag redogöra närmare för hur det gick till när vi fick våra silvervingar i en biograflokal i Örebro den 19 april 1940. Flyguppvisningarna för chefen för flygvapnet
general Friis, åtföljd av chefen för staben överste Nordenskiöld, på förmiddagen
hade gått bra. Molnhöjden var låg. Det gick inte att göra avancerad flygning. Däremot
var det lugnt i luften. Vi fick nöja oss med att göra bedömningslandningar och
förbandsflygning med såväl start som landning i formation med nio flygplan i
förbandet. Alla fick flyga och det var säkert 30 flygplan i luften på en gång. När jag hörde detta trodde jag inte mina
öron! Är allt detta ett stort misstag? Fanns det inget samband mellan vår avhållna
flygskola och flygvapnets ledning? - På ett tidigt stadium i sin innanläsning sa Friis:
"Förbandsflygningen har ju inte gått så dåligt men detta måste hänföras till
att det var mycket lugnt i luften. . ." Friis och Nordenskiöld såg mest ovänliga ut. Vände på klacken och gick därifrån som i ilska. Inga vänliga ord. Lycka och välgång? Icke då! Det gjorde däremot skolchefen kapten Carlgren och efter honom vår huvudlärare löjtnant Dahl som sa, att vi klarat oss lika bra som andra elever. Det råder ingen som helst tvekan om, att allt
detta var Nordenskiölds påhitt. Troligen samma dag. Flygkommentarerna var ju Friis inte
kompetent att göra och någon annan än Nordenskiöld med mandat att skälla och tycka
fanns ju inte till hands. Våra chefer hade däremot en annan uppfattning. Kommentarerna
om det lugna vädret måste ju vara gjorda samma dag och märkena var ju inte färdiga.
Det borde dom ju ha varit om detta varit planerat i god tid. Av de vpl ff ur RFS-I som godkändes efter GFU placerades 8 st. vid F 6 Karlsborg. I Svensk Flyghistorisk Tidskrift 3/08 fanns det en artikel införd som har författats av Karl-Axel Hansson, under rubrik "Silverflygare förstärkte Flygvapnet", där bl.a en bild på utdelningen av dessa vingar av silver görs för första gången. Eftersom sådana här bilder är extremt sparsamt förekommande - åtminstone vad bekant är - så tar sig Webmaster friheten att visa denna flyghistoriska tilldragelse med förhoppningen att artikelförfattaren ej blir alltför upprörd härav. Alm är alltså Staffan Alm, som vid detta tillfälle tilldelas sin silvervinge, vars serienummer fortfarande ej är känd.
Ovanstående bild är hämtad ur boken "På jakt med Gloster", ISBN 91-630-7551-2, utgiven 1999 på initiativ av Claes och Anders Eriksson, riksbekanta för sin medverkan i "Galenskaparna". Boken grundar sig helt på det bevarade material som Georg Nilsson målade och skrev under tiden han genomgick sin flygutbildning vid Reservflygskola II i Eslöv 1940. I den andra delen av boken skildras förbandstjänsten vid Kgl Göta flygflottilj, F 9 Säve. Att den bestörtning som uppstod bland eleverna i RFS-II då de fick klart för sig att de inte skulle få några guldvingar visas här med all önskvärd tydlighet i detta berömligt bevarade "tidsdokument" och reaktionen var alltså på intet sätt unikt för eleverna i RFS-I. Beslutet att inte all flygutbildad personal behandlades likvärdigt, var egentligen i lika hög grad upprörande i bredare flygarkretsar och i realiteten var det också på sätt och vis det sistnämnda som kom att ske efter andra världskrigets slut, i och med beslutet 1946, att utbilda sk. stamflygförare (kategori E) och som sedan år 1950 kom att döpas om till fältflygare. Denna kategori rekryterades bland ungdomar
utan realskole- eller studentexamen och direktutbildades till flygförare för
tjänstgöring under en kontrakterad tid om sex år med möjlighet till förlängning.
Fältflygarna jämställdes formellt med underbefäl; de första sex åren med
vicekorprals till furirs grad och finns utförligare beskrivet Fältflygarna fick också en grundläggande militär utbildning som dock var blygsam jämfört med "riktiga" underbefäl och underofficerare. Det var dock aldrig tal om annat än guldvingar skulle pryda deras bröst. "Silvervingarna" blev med tiden så
pass stolta över sina vingar, att man ogärna gjorde sig av med dem efter det att man
hade skrivit på kontrakt som stamflygförare. Detta framgår bl.a. av den
sammanställning som finns att läsa under rubriken
Provflygaren Olow och projektledaren Bratt SAAB, var bägge framgångsrika "Silvervingar" ur RFS-I och som på ett synnerligen aktivt sett kom att bidraga till utvecklingen av vad som kom att bli vår mest långlivade flygplanstyp - J 35 Draken. Här vid försöksflygplanet SAAB 210 "Lilldraken" i början på 1950-talet. J 35F ansågs under 60- och 70-talet vara det effektivaste jaktflygplanssystemet i Europa. Draken kom att vara i tjänst i svenska flygvapnet t.o.m. 1998 och i Österrikes fram till slutet av 2005 som blev det sista året för denna långlivade flygplanstyp i aktiv tjänst! Källor: |
|||||||
Använd "Bakåt-knappen"
för att komma tillbaka till huvudsidan. Om du just har surfat in på den här sidan når
du den genom att klicka på pilen t.v.