Kan ett sådant här kontrakt ha varit en orsak till att
"månget gott märke" försvann?
Läs de intressanta berättelserna nedan som bl.a. behandlar detta "fenomen" !
Erik Bratt, R14, RFS-I, berättar
bl.a. nedanstående citat hämtat ur FM 1-2/88: "En bekräftelse på att
silvervingarna var en nedvärdering framkom vid F 3. Chef där var överste Beckhammar.
Det förekom, att några civilflygare blev direktinkallade utan att genomgå flygskolan i
Ljungbyhed. Bl.a. Gösta Brink, Torsten Scheutz och Bengt Florén." (jfr.
flygvapenorder nr.41 15/5 -40). "Beckhammar som var känd för att vara en
rakryggad person, sa ifrån att det inte skulle vara några silvermärken. Så
fick dom guldmärken i stället." (!).
För övrigt utdelades silvervingarna under sommaren 1940 på flottiljerna. På F 6
sköttes detta av överste Stenbeck som faktiskt gjorde en liten högtid av tillfället:
Vi fick ställa upp på kaserngården vid flaggstången och efter några väl valda ord
fick vi våra silvermärken. Självklart tyckte vi alla då att det var en diskriminering,
men vi struntade mest i det, dels på grund av tidens stora allvar med krigsrisken
hängande öer oss och dels emedan vi var tacksamma att få flyga flygvapnets fina
flygplan. När allt legat till sig var det nog ingen från RFS-I som kände något av
nedvärderingen. Vår flygtjänst avvek på intet vis från den som de andra flygarna fick
göra. Med tiden blev nog silvervingen ett hedersmärke genom att alla skötte
sig hyggligt i flygvapnet och lika bra som alla andra flygare där..."
Gunnar Petersson, namnändring Darsenius,
R??, RFS-II.
Östergötlands Flyghistoriska Sällskap, ÖFS
har utgivit Darsenius samlade minnen från utbildningstiden vid RFS-II och under de
följande beredskapsåren i skriften "Jaktflyg" - En skildring från
beredskapstiden 1939-1945. [ISBN 91-971270-1-9] Skriften innehåller även ett
mycket rikligt bildmaterial av oskattbart flyghistoriskt värde!
I oktober 1942 anställdes Darsenius - då fortfarande med efternamnet Petersson (PON) -
som flygledare vid F 9 som var en civil befattning. Genom inkallelse kunde han dock
fortsätta med att flyga hela beredskapstiden.
Ove Bertil Huzell, R52/R59 (samt ett märke med lägre
nummer som blev stulet vid flygning i Italien). RFS-II: (Bakgrund till
nedanstående episod): "Konstituerad till flygingenjör med löjtnants grad och med
rätt att endast vid rep. flygningar inrikes och utrikes bära
uniform.")...
Vid en representationsflygning 1959 med utländska gäster i en av F8:s Tp 79 mötte jag
iklädd uniform dåvarande CFV Axel Ljungdahl, som pekade på mitt förarmärke och sade:
"Vad är det där??" Jag svarade: "General, det är det finaste märket
i flygvapnet!" CFV: "Det betvivlar jag! Du som är konstituerad
till officer skall bära guldmärket." Jag svarade: "Jag är den siste
silverflygaren i tjänst. Jag anhåller att även i fortsättningen få bära
silvermärket. CFV: "Nej! "...
Någon tid därefter läste jag i fo att: "Förarmärke m/36 i silver utgår och
skall ersättas med guldmärket".
»Jag förgyllde då mitt märke och alla utom jag själv blev nöjda !
»
Gunnar Hogman R6/R103, RFS-III. Hogman hade 225
flygtim och 315 starter med J 9 (Republic EP-1 Seversky) och var stationerad
på F 8. Den 23 december 1944 kommenderades en rote - bestående av Silverflygarna
Abrahamsson och Hogman - till Kiruna för jaktförsvar av 10 st. amerikanska C-47
Dakota, som väntandes till Kallax för transport av i Sverige utbildade norska
"polisstyrkor" som skulle sättas in i Nordnorge. 3:e jaktdiv, F 8, var hösten
1944 baserad i Kiruna med Segebaden som chef. Jaktroten på Kallaxheden upplöstes den 15
januari 1945, då tyska Luftwaffe ej längre beräknades kunna störa de av den
norskfödde USAAF-översten Bernt Balchen ledda transportoperationerna "Operation
Ball". Ett gott betyg för två "Silvervingar" kan man antaga!
Lennart Engström, R270/R336, - "Efter
fullgjord GFSU och beredskapstjänst 1943 fick jag arbete vid Svenska
Gummifabrikslaboratoriet i Uppsala. Vår produktionen av syntetgummi höll flygvapnet
i luften under följande år, efter vad som påståtts och Nordenskiöld beordrade att jag
inte fick inkallas i fredstid.
- "Frågan om guld eller silver i vingarna har jag aldrig tänkt på förrän jag
läste Bratts bok. För mej var det helt naturligt att ha olika tecken för olika
kategorier, så som det är antytt i Söderbergs artikel.¹) Eftersom jag
ville göra mitt i en hård tid i likhet med många andra, sökte jag denna utbildning.
Jag tycker det är klart markerat med silvret, att jag inte gjort ett yrkesval utan skulle
återvända till mitt civila liv när jag gjort mitt. Det är bra om Eriks bok bidragit
till att undanröja missförstånd och rensat luften. Själv är jag glad åt mina
silvervingar. Dom minner om en del om mitt liv och den historia jag fått uppleva. Kanske
på gräsrotsnivå, men jag slapp i alla fall bita i det..."
----------------------------
¹) Engström refererar här till Flyghistoriskt Månadsblad
5-6/87, "Nils Söderberg: Silvervingar".
Holger Ängeskog, R???, FRS-45,
gick över från vpl ff efter fullbordad GFSU II till stamflygförare varvid båda
silvervingarna inlämnades i utbyte mot guldvingar. Flygtiden efter 6 år i FV blev
totalt 1.400 tim. "Övergång till officer var ej möjlig för oss silverflygare som
övergått till fältflygare. Orsak ej angiven". Efter den kontrakterade tiden vid FV
övergick Ängeskog till direkt anställning vid SAS som flygstyrman 1 april 1951.
(Ängeskog är författare till de båda böckerna "Jaktflygare
på Kungl. Svea Flygflottilj 1945-1951" samt "40 år i
luften. Från Anfänger till DC10 1944-1984". Böckerna kan
beställas direkt från författaren genom att klicka
här!
http://w1.858.telia.com/~u85830269/HOLGERBOK
Bengt Gunnfors, R614/R615, har dragit sig till minnes
följande episod:
" - Efter att ha blivit anställda vid F18 som s.k. stamflygförare i november 1947,
anmodades vi under våren 1948 - d.v.s. Portefaix och jag - av divisionschefen att
återlämna våra silvervingar. Vi vägrade! Efter en månad utfärdades
flygförbud för oss om vi inte bar guldvingar. Efter kompromiss lämnade vi tillbaks 1 (en!)
silvervinge och mottog 2 guldvingar som vi (därefter) bar!
Markpersonalen; mek. flygplan, vapen, signal m.m. ansåg att silvervinge gav ett betydligt högre status som pilot än guldvingen gjorde !
Detta tydligen grundat på mångårig erfarenhet. Detta uttalande trampar
naturligtvis många på tårna, men detta var faktiskt uppfattningen på F18 dessa
år...".
Lars Erik Nyström, R624/R625. "Vid övergång till
stamflygföraranställning på hösten1947 beordrades vi återlämna en
(!) silvervinge - i mitt fall nr R625 - i utbyte mot två guldvingar". (Se
"Spridda minnen från FRS-46).
[Ovanstående uppgifter är utdrag hämtade ur Kontaktorganisationen för Silvervingar - KOSV - det sk. "Bobergska arkivet". SFF Stockholm om inget annat anges].
Nästa sida innehåller "mera minnen" från www och som Webbmaster bedömt som varande av "synnerligt intresse" och kan därför läsas här!
Använd
"Bakåt" knappen för att komma tillbaka föregående sida. För att nå
huvudsidan klicka på skylten!