Info till återkommande besökare! Denna sida (FRS-45) har av misstag tidigare länkat till en utdaterad upplaga. Detta är nu korrigerat. (Januari 2019)

Silvervingar FRS 1945

FRS-45 🔍

Elever flygreservskola årskull 1945

Bilden visar lärare och elever (samtliga 47 närvarande) ur FRS-45 efter godkänd examen den 19 oktober 1945.

Bakre raden

73 Lars "Toker" Nilsson, 98 Olle åhnstrand, 34 Jan Geijer, 11 Bengt Bengtsson, 25 Ulf Engelbrecht, 31 Rune Gabre, 63 Per Lundberg, 58 Sven Larsson, 56 Kurt Klausson, 100 Holger ängeskog, 52 Erling Jönsson, 50 åke "Fifty" Johansson, 8 Bertil Edvard Andersson, 18 Karl Einar Carlsson, 19 Hans Carlsson (nä Kornbrink), 97 Gunnar Zethelius, 70 Erik Nilsson, 20 Rune Carlsson (nä Lilja), 59 Sven Gunnar Larsson, 71 Gunnar Nilsson, 7 Stig Andersson, 72 Börje Nilsson, 37 Sture Haglund, 48 Lennart "Boogie" Johansson (nä Jonblad), 92 Olof Söderlund.

Mellersta raden

75 Bengt Nyman, 6 Evert "Sexan" Andersson, 99 Lennart åström, 83 Bertil Resmark, 84 Ingemar Rohdin, 86 Arne Rosén, 78 Gustaf Persson, 61 Per Lindman, 14 Magnus Biehl, 43 Lennart Isacson, 28 Arne Fagerström, 27 Åke Ervik, 42 Bengt-Ove Höjrup, 88 Gösta Seling, 4 Karl Axel Andersson, 76 Nils Olmin, 94 Jonas Wallbom, 9 Nalle Ankers, 96 Björn Willix, 23 Lennart Coldén, 15 Lars Blomberg, 3 Stig Lennart Andersson (nä Bellvik).

Främre raden (lärare)

Furir Thomasson, vpl ff fu Martin Skoog fll, vpl ff fu Lars Pettersson (Quarfot) fll, vpl ff fu Fritz Hägeby fll, vpl fu Henric Månsson fll, sg Karl Allan Blomquist, sg Ernst Eriksson (nä Halling), fv åke Olsson, lt Löwenhielm, lt Hans Rhenwall, kn Ingemar Wilander (chef), lt Lars-Gunnar Gullstrand, lt Svante. Nordqvist, fk Per-Olof Olsson, fing asp Jan Olov Arman, fplm Wickman, vpl ff fu Sven Morell fll, vpl fu Leif Lindblad fll, vpl ff fu Sigvard Svanbeck fll.



Evert Andersson, FRS-45.

Evert "Sexan" Andersson

Evert "Sexan" Andersson ur FRS-45 på 2 div/F16 i början på 1946. Här framför en av flottiljens nya Mustanger vilka hade levererats till Bromma av amerikanska piloter under våren 1945. Efter att ha varit en tid för översyn samt "målning och märkning" på Bromma flögs de sedan upp till Uppsalaflottiljen av snabbutbildade svenska ff och därmed blev F16 den flottilj i flygvapnet som först fick P-51 Mustang - som blev J26 i FV.

Ur FRS-45 kom 6 stycken vpl ff att tilldelas F 16 för att där påbörja sin GFSU:1 på J 26. Ur FRS-44 hade 5 st. "Silvervingar" redan tidigare tilldelats Uppsalaflottiljen, vilket innebar att F16:s totala tilldelning av vpl flygförare kom att stanna vid elva stycken.


SAAB B 18

Flygplanet tillverkades i två huvudversioner; 18A resp 18B. SAAB B18A utrustades med två stjärnmotorer, STW C-3 och 18B med radmotorer DB 605 12 cylindrig vätskekyld inverterad V-motor med största effekt av 1475 HK.

B18B levererades endast till flottiljerna F1 i Västerås, F7 Såtenäs och F14 Halmstad. B18B flög första gången den 10 juni 1944 och var drygt 100 km/t snabbare än A-versionen.

SAAB B18A
B18B vid leverans till flygvapnet den 22 oktober 1946.

Bilden är tagen på SAAB i Linköpng och t.h. i bild står vpl ff korpral Björn Willix, FRS-45. Han kom senare i karriären att bli flygkapten i SAS, men representerar här flygvapnet och skakar hand med SAAB:s representant, provflygaren och tillika f.d. vpl ff fu Howard Jacobsson, RFS-III.

Jacobsson omkom tragiskt den 25/1 1951 vid ett misslyckat nödlandningsförsök med den första SAAB 29-prototypen 29001 efter motorstörningar.

J21A, röd Adam s/n 21104, SAAB-Linköping arkivbild nr 21A/54

J21A, röd Adam var en av de första serieproducerade J21:orna utrustad med samma motortyp som det alltså satt två stycken av i B 18B. 21104 tilldelades F8 Barkarby som framgår av dess märkning, men bilden är tagen på SAAB-fältet i Linköping. I bakgrunden kan man ana att flera B18B står uppställda (jfr med föregående bild). J21A började tillföras flygvapnet under december 1945 och 15 fpl levererades till F8 men dessa överfördes senare till F9 Säve, som blev den första fulltaliga J 21A-flottiljen.

S31 Spitfire 31001, foto av flygteknikern Erik Eriksson.

Fotografiet på S31 har inget att göra med Evert Andersson annat än flygplanstypen, men visar det första FV-exemplaret s/n 31001.

Notera att fpl har förankrats i backen för att förhindra att propellern splittras då nosen annars slog i marken vid motoruppkörning under högt varvtal. Stjärten lyftes då upp av den kraftiga luftsrömmen över stabilisatorn och för att förhindra detta vidtogs detta arrangemang som man kan se på bilden, även om lösningen just här nog förefaller att vara i klenaste laget!

Evert Andersson

Här poserar den blivande vpl J26 & S31-föraren Evert Andersson som flygelev på Eslövfältet framför "sin" SK14 nr 135 och året är 1945. Notera att motorn är igång men förarplatsen obemannad.

När detta foto togs har Evert precis fyllt 19 år och är alltså fortfarande tonåring.

Värnpliktiga mustangförarna på F16

Evert "Sexan" Andersson blev aldrig stamflygförare, utan kom att behålla sina vingar av silver under hela sin tid i flygvapnet som s.k. furir över stat:

"Ingen brydde sig om att jag hade silvervingar och något tal om att jag skulle lämna in dessa för att få guldvingar blev det inget av med och fördes heller aldrig någonsin på tal"

Han förflyttades under året 1948 till spaningsflottiljen F 11 utanför Nyköping där han bl.a. blev influgen på S31 Supermarine Spitfire P.R. Mk XIX:

"Jag kom därmed att flyga, precis på timmen när, lika många flygtimmar på 'Spitten' som jag gjorde på Mustangen, d.v.s. 425 timmar vardera [...] Ja, det blev bara 'ångflyg för mig och jag flög aldrig in mig på Tunnan. Jag slutade i flygvapnet 1952 och så småningom tog jag mig till civilflyget"

Namnet "Sexan" kom sig av att det i RFS-45 ursprungligen fanns alldeles för många med namnet Andersson för att kunna hålla isär dessa, varför det föll sig naturligt att omnämna var och en med det elevnummer han hade tilldelats. Även Åke Johansson "drabbades" av denna sed. Han hade tilldelats elevnummer 50 och kom att bli känd under pseudonymen "Fifty".


Mer från f.d. e - Med flyget i blodet av Kurt Klausson (nr 56)
Boken är på 608 sidor och har över 400 illustrationer i färg och sv/v – de flesta aldrig tidigare publicerade. Libris bibliotekskatalog: Klausson, Kurt (2005). Med flyget i blodet
✉ Kontakt